De laatste commerciƫle Fokkervlucht zal KLM Cityhopper (KLC) op zaterdag 28 oktober uitvoeren. Rond half negen in de avond landt het laatste toestel vanuit London Heathrow. Die dag worden in ƩƩn klap zeven toestellen uit de vloot gehaald. Het is het startschot voor de laatste fase in de grote verandering naar de all-Embraer vloot. Up in the Sky nam een kijkje bij Cityhopper.
Winst
De Embraer toestellen bieden KLC de mogelijkheid een hogere inzetgraad te behalen. “De vloot wordt meer ingezet, waardoor meer inkomsten kunnen worden gegenereerd wat de winst ten goede komt”, zegt Hans Werner, vice president fleet development van KLM Cityhopper.
Reserve
Een groot verschil in inzet is het aantal reservetoestellen dat KLC aan zal houden. Nu zijn dat er nog vier, dat wordt er Ć©Ć©n. De zogenaamde hot spare staat non-stop klaar en heeft ook al een crew aangewezen gekregen. “Dit toestel kan dus heel snel ingezet worden op momenten dat dat nodig is”, aldus Werner. Zo beperkt KLC de vertraging voor de passagiers.
Dedicated
Nadat de Fokkers eind oktober hun laatste vlucht hebben uitgevoerd, begint Cityhopper met aanpassingen in Hangar 73. Er komen dedicated onderhoudsplekken voor bepaalde taken. Bijvoorbeeld al het motorenonderhoud wordt op ƩƩn plek gedaan. Nu is het nog zo dat een vliegtuig dat binnenkomt voor onderhoud een willekeurige lege plek in de hangar aangewezen krijgt. Daar wordt gedaan wat er nodig is aan het toestel. Die dedicated plekken zorgen voor een efficiƫntieslag in het onderhoud. Komende zomer moet de verbouwing klaar zijn.
Pitstop
De Embaers zijn volgestopt met sensoren. KLC zal ook het Maintenance Control Center (MCC) hierop aanpassen. Er wordt veel meer data opgeslagen en gebruikt dan bij de Fokkers. Door de Big Data wordt predictive maintenance mogelijk. De maatschappij weet dan wanneer een onderdeel stuk zal gaan en vervangt het voor die tijd. Omdat het onderhoud voorspelbaarder wordt, kunnen alle onderdelen en technici klaarstaan als een E-jet binnenkomt in de hangar. Cityhopper spreekt over pitstops in onderhoud.
Live
De Embraers versturen de informatie live naar het MCC. Technici kijken mee met de gezondheid van de toestellen en kunnen ingrijpen waar nodig. Als een toestel dat onderweg is naar bijvoorbeeld Alesund in Noorwegen een onregelmatigheid laat zien, kan het MCC de captain vragen terug te keren. In Alesund is immers weinig tot geen onderhoud mogelijk. Passagiers kunnen eenmaal terug op Schiphol met een reserve toestel de reis vervolgen. Als het toestel deze data niet zou versturen, zou pas na de landing in Alesund de onregelmatigheid zich openbaren. Vervolgens moet er een vervangend toestel (vaak met monteurs) worden ingevlogen.
Wisseling
De wisseling van de wacht tussen de Fokkers en Embraers is dus op 29 oktober. De vloot van Cityhopper is dan tijdelijk wat kleiner, er gaan immers zeven toestellen uit de vloot. De laatste nieuwe Embraer wordt in de zomer van komend jaar verwacht. De wisseling is gepland. “Normaal wordt veel van het grotere onderhoudswerk in de wintermaanden uitgevoerd”, zegt Werner. “Deze winter gebeurt dat veel minder. We hebben het zo gepland dat dit onderhoud al uitgevoerd is.” Komende zomer vliegen dan 49 E-jets voor KLC.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!