fbpx
NL NieuwsOnderwerpenProfessional

‘Schiphol moet verhuizen naar Flevoland’

Schiphol moet worden samengevoegd met Lelystad Airport en één grote luchthaven in Flevoland vormen. Dat betoogde hoogleraar Zef Hemel van de Universiteit Amsterdam gisteren in de Cornelis Lely-lezing, zo meldt het NRC.

Volgens Hemel kan Schiphol nauwelijks nog groeien en ondervindt de stad Amsterdam enorme hinder van de luchthaven. Omdat het aantal vliegtuigpassagiers ieder jaar toeneemt, moet er dringend naar een alternatief gezocht worden.

Oplossing
De hoogleraar heeft een oplossing bedacht: verplaats Schiphol naar de Flevopolder, zodat er in de Haarlemmermeer een hele nieuwe stad kan verrijzen die de metropool Amsterdam in staat stelt voldoende huisvesting te bieden:

“Het verbaast me dat de integrale verplaatsing van Schiphol niet wordt overwogen. [..] Door verplaatsing ontstaat ruimte rond Amsterdam voor de bouw van een compleet nieuwe stad: de oppervlakte van Schiphol bedraagt 2.787 hectare. Dat is een gebied ongeveer zo groot als Leiden.”

Kansen voor het noorden
Dat de luchthaven dan verder van Amsterdam en de Randstad komt te liggen, is volgens Hemel geen probleem. Het biedt volgens hem juist kansen voor het noorden van het land:

“In Flevoland daarentegen zal verplaatsing grote voordelen opleveren: een bron van nieuwe werkgelegenheid wordt gecreëerd. Zwolle, Harderwijk en het Noorden des lands zullen fors gaan profiteren.”

Banenstelsel
Bovendien is er volgens de hoogleraar dan geen ingewikkeld banenstelsel meer nodig, zoals op het huidige Schiphol. “Op het nieuwe land zal een heuse Airport City ontwikkeld kunnen worden. Zonder tangentieel banenstelsel: twee of drie parallelle banen volstaan.”

Hemel denkt dat er maximaal twintig jaar nodig is om dit plan te verwezenlijken.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button