Qantas heeft een Boeing 747-400 ingezet om kerosine naar Nieuw-Zeeland te vervoeren. Het land kampt met een tekort aan vliegtuigbrandstof op de grotere luchthavens, als gevolg van een beschadigde pijpleiding bij Wiri Oil Services. Vooral de luchthaven van Auckland ondervindt hinder. Sinds zondag zijn tientalen vluchten geschrapt. Zo’n 6.000 passagiers zijn tot dusver getroffen door annuleringen en vertragingen.
Overgeheveld
Woensdag vertrok de 747 als vlucht QF6011 vanuit Sydney. Na circa 2,5 uur kwam het toestel aan in Auckland met aan boord 65.000 kilo brandstof. De kerosine is bedoeld voor toestellen van Qantas en Jetstar. Om de kerosine te verdelen is het overgeheveld in tankwagens. Een woordvoerder van de maatschappij meldde tegenover lokale media dat de overlast voor de maatschappijen beperkt is door het tekort vanuit Australië aan te vullen. Eerder deze week is ook extra brandstof meegenomen op een reguliere lijnvlucht met een Airbus A330-200 vanuit Sydney.
Reparatie
Het tekort ontstond door een lek in de pijplijn die de luchthaven van Auckland normaal van brandstof voorziet. De brandstof is afkomstig van de enige raffinaderij in Nieuw-Zeeland. De leiding is sinds zondag gesloten voor reparatie. Naar verwachting duren de werkzaamheden nog zeker een week.
Hinder
Luchtvaartmaatschappijen zijn opgeroepen om extra brandstof mee te nemen voor de retourvlucht vanuit Nieuw-Zeeland of het maken van een tussenstop voor of na vertrek. Air New Zealand heeft meerdere vluchten geschrapt en maakt tussenstops op de intercontinentale vluchten van en naar Noord-Amerika en Azië. Voor binnenlandse vluchten is de hinder volgens de maatschappij beperkt.
Kerosine vanuit de Jumbojet voor een Qantas 737-800:
Qantas 'fuel mules' flown in to Auckland https://t.co/nI0o0Oqnjt pic.twitter.com/jCe4hhuYUc
— NZ Herald Business (@nzheraldbiz) September 21, 2017