Frequente reizigerNieuwsNL nieuwsOnderwerpSchiphol AirportVliegvelden

Volgende bouwproject Schiphol: Vertrekhal 1 op de schop

Vertrekhal 1 op Schiphol gaat volledig op de schop. Over een jaar moet de bouw beginnen. Twee jaar later is de heringerichte hal dan klaar. Dat blijkt uit aanbestedingsdocumenten opgesteld door Schiphol in handen van Up in the Sky.

Het probleem
Passagiers die een Europese vlucht nemen, komen via vertrekhal 1 bij hun toestel. Uitzondering hierop zijn de prijsvechter-reizigers, die gebruiken vertrek 3 of 4. Vertrek 1 kan de grote drukte al langere tijd niet aan. Het incheck-gebied is regelmatig overvol. Begin dit jaar zette Schiphol een tijdelijke vertrekhal neer om de grootste druk van hal 1 af te halen. Deze tijdelijke ruimte moet na de zomer van 2019 plaatsmaken voor de bouw van de nieuwe terminal.

Die nieuwe terminal is pas in 2023 klaar. Zonder de tijdelijke hal zouden alle passagiers gedurende drie jaar weer uitsluitend via hal 1 moeten. Dat kan niet, moet Schiphol gedacht hebben. Gingen er in 2015 nog 7,4 miljoen mensen door vertrek 1, in 2021 is dat naar schatting 9,2 miljoen. Dit is een stijging van 25 procent.

Meer ruimte
Er is vrijdag dan ook een aanbestedingsdocument gepubliceerd voor een herinrichting van vertrekhal 1. Uit het document valt op te maken dat het een grondige verbouwing wordt. “De aanvullende incheck- en securitycapaciteit die met de tijdelijke Vertrekhal 1A is gecreëerd, zal worden vervangen door de nieuwe herinrichting in Vertrekhal 1”, zo valt er te lezen. Er komen extra incheckbalies, meer ‘lege’ ruimte voor een betere doorstroming en het wachtgebied voor de incheckbalie’s moet groter worden.

Security
Er komen ook meer security doorgangen. Daarvoor is het noodzakelijk dat verschillende ruimten in Terminal 1, zoals kantoren, lounges en horeca, worden verwijderd of verplaatst. Om dit mogelijk te maken moeten trappen en liften worden verplaatst. De verbouwing heeft ook invloed op technische ruimten en schachten.

Lounge 1
Lounge 1, het wacht-, horeca- en winkelgedeelte na de security, wordt ook aangepakt. De doorstroming moet beter worden, maar ook de voorzieningen krijgen een opknapbeurt. Daarnaast moet er meer ruimte komen in de lounge en worden de businessclass lounges van diverse airlines vergroot en vernieuwd.

Kwaliteit
Met de herinrichting wil de luchthaven niet alleen de groei opvangen; ook moet de beleving bij passagiers van de kwaliteit omhoog gaan. Zoals Schiphol het zegt: “Luchtvaartmaatschappijen en passagiers worden ook in de toekomst kwalitatief hoogwaardige faciliteiten geboden zodat Amsterdam Airport Schiphol ‘Europe’s Preferred Airport’ kan blijven.”

Planning
Bedrijven hebben de komende maanden de tijd een bod te doen op de opdracht; in mei 2018 wordt de aannemer gekozen. Vervolgens gaat de planningsfase van start. Na komende zomer beginnen de werkzaamheden, volgens planning in september 2018. Eind 2019 verdwijnt de tijdelijke vertrekhal. De nieuwe securitylanes moeten dan in maart 2020 in gebruik worden genomen, voordat de drukste periode op Schiphol begint. Het gehele project wordt ergens in 2020 afgerond. De kosten bedragen, volgens een voorlopige schatting, 50 miljoen euro.

Overlast
Het bouwen gebeurt terwijl Schiphol doordraait. Schiphol geeft de aannemer opdracht daar rekening mee te houden. Er worden afgescheiden bouwgebieden gecreëerd die afgezonderd zijn van het publiek. Er wordt in verschillende fasen op verschillende plekken gewerkt. Ook zal er veel werk in de nacht worden uitgevoerd. Schiphol: “De passagiers moeten gedurende het gehele bouwproces ongestoorde doorgang vinden.”

Nog niet definitief
Een woordvoerder van Schiphol zegt desgevraagd tegen Up dat de definitieve besluitvorming nog plaats moet vinden. “We hebben alvast een vooraankondiging gedaan omdat we het voornemen hebben dit project aan te besteden. Op die wijze verliezen we geen tijd.”

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button