Spike Aerospace zal tegen het einde van de maand haar eerste testvluchten uitvoeren met de SX-1.2 demonstratievliegtuigen. Dit model is een geschaald ‘proof-of-concept’ vliegtuig van de S-512 Supersonic Jet. Dit meldt Spike Aerospace.
“We zijn erg enthousiast om deze mijlpaal te behalen en van conceptueel ontwerp en mooie foto’s naar een daadwerkelijk vliegend vliegtuig te gaan,” aldus Vik Kachoria, president en voorzitter van Spike Aerospace. Er is met een veelvoud bedrijven samengewerkt aan de ontwikkeling van dit project, van NASA en Boeing tot Siemens en Greenpoint.
Testfase
Er zijn veel analyses uitgevoerd met behulp van berekeningen en simulaties, aldus Kachoria. Tijdens de testvluchten van de SX-1.2 wordt de stabiliteit en controle bij lage snelheden op de proef gesteld. Het model zal worden opgevolgd door een serie grotere en snellere vliegtuigen, dat uiteindelijk zal leiden tot een supersonisch testvliegtuig.
Uitbreiding
Elke test wordt de testvlucht uitgebreider. “Wat we leren van elke proefvlucht zal in de volgende generatie vliegtuigen worden opgenomen”, stelt Kachoria. Spike is momenteel met de derde generatie vliegtuigen bezig, de eerste twee zijn klaar voor hun eerste vluchten.
Supersonische beleving
Spike wil de S-512 vliegtuigen al begin 2021 laten vliegen, met aflevering aan klanten in 2023. Het toestel heeft plaats voor 22 passagiers, een bereik van bijna 10.000 kilometer en een kruissnelheid van bijna 2.000 kilometer per uur. Door de snelheid wordt een vlucht gemiddeld twee keer zo snel uitgevoerd.
Films
Snelheid is niet de enige beleving van dit vliegtuig. Het toestel is ontworpen met schermen op de muur, waardoor passagiers naar buiten kunnen kijken of waar ze films op kunnen kijken.
Supersonisch stil
Door geavanceerde motoren en een aerodynamisch design die de drukgolf minimaliseert, is er geen sprake van een ‘sonic boom’. Het vliegtuig kan dus zonder restrictie over land vliegen. Voor het eerst zal de supersonische vlucht boven Europa, Midden-Oosten en Azië mogelijk zijn.