AirlinesNieuwsOnderwerpProfessional

Joon doet het offensieve werk; met steun van Air France

‘Be offensive’, dat is waar de nieuwe Air France dochter Joon voor moet zorgen. Maar die kan dat alleen met steun van Air France. Dat blijkt uit de persconferentie waarin de nieuwe maatschappij wordt gepresenteerd.

Power
Joon wordt volledig geïntegreerd met het Air France-netwerk. “De maatschappij bouwt op de sterke partnerschappen met onder andere Delta en China Eastern”, zegt Franck Terner, ceo van Air France. “Joon draait op de power van het Air France-netwerk.” Dankzij de lagere kosten moet de aanval worden ingezet op, met name, de prijsvechters. “Er zullen soms verrassende innovaties zijn”, zegt de topman. “Maar alles onder de vleugels van Air France.”

Air France
De ceo van Joon, Jean-Michel Mathieu, zegt dat het belangrijkste doel van Joon is het feeden van de Air France hub op Charles de Gaulle. “In het begin zal Joon vliegen met Air France-codes.” Passagiers hebben net als bij Air France de mogelijkheid Flying Blue miles, te sparen en van Sky Priority en businesslounges gebruik te maken. Joon heeft nog geen eigen AOC. Voorlopig is het dus nog geen maatschappij, maar een merk-uiting van Air France. Op de persconferentie wordt wel gezegd dat de aanvraag voor een AOC loopt.

Medium-haul
Vanaf december starten de middellange afstandsvluchten. De eerste vier bestemmingen zijn: Berlijn (51 vluchten per week), Barcelona (37 vluchten), Lissabon (28 vluchten) en Porto (3 vluchten per week). Deze routes worden met A320’s en A321’s uitgevoerd. De cabines krijgen leren stoelen in twee klassen, economy en business. Drankjes zijn gratis. Eten kan tegen betaling besteld worden, eerst nog alleen aan boord. In de toekomst mogelijk ook van te voren via internet. In de businessclass is het eten gratis. Prijzen starten bij 39 euro voor enkele reis.

Long-haul
De eerste twee long-haulroutes gaan naar Fortaleza, Brazilië en Mahé, Seychellen. De Fortaleza bestemming (vanaf 249 enkele reis) is gekozen wegens het partnerschap met Gol. Joon vliegt twee keer per week. Aan boord is tenminste één gratis maaltijd. Ook de drankjes zullen bij de prijs inbegrepen zijn. Mahé ontvangt drie vluchten per week met prijzen vanaf 299 euro voor een enkeltje. De vluchten worden met een A340 uitgevoerd. De cabines krijgen een flinke opknapbeurt. Er komen nieuwe schermen in de economyclass. Businessclass krijgt nieuwe stoelen. Tussen beide klassen komt Joon met een premium economyclass. Vanaf 2019 wordt de eerste A350 ingezet. Dit toestel zal worden uitgerust met wifi.

YouJoon
Via het portaal YouJoon hebben passagiers toegang tot inflight streaming. Passagiers hebben op medium-heul vluchten hier hun eigen apparaat voor nodig. Er komen USB uitgangen op elke stoel om ze op te laden, indien nodig. Op lange vluchten kunnen businessclass passagiers van een virtual reality bril van SkyLights gebruik maken.

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen