Het 100-jarig jubileum van de Marineluchtvaartdienst (MLD) werd op 15 en 16 september uitgebreid herdacht en gevierd. Op de luchthaven Den Helder / Maritiem vliegkamp (MVK) De Kooy begon het op vrijdag met een besloten herdenkingsplechtigheid, de presentatie van een jubileumboek en een reünie voor (oud-)MLD’ers.
De “Heldair Maritiem” vliegshow op zaterdag was het publieke evenement in het kader van 100 jaar MLD, dat door ongeveer 12.000 mensen werd bezocht.
De reünie bracht veel oud-MLD’ers bijeen, sommigen zagen elkaar voor het eerst na 30 jaar weer opnieuw. Wilfred Muilwijk, secretaris van de Traditiekamer MLD: “De reunie was bijzonder geslaagd en liet zien dat de saamhorigheid bij het huidige en oud personeel van de MLD erg hoog is.” De herdenkingsplechtigheid maakte op de aanwezigen ook veel indruk. Wilfred Muilwijk: “De herdenking was mooi, met een goede toespraak en het gebed voor de marinevlieger, de kransleggingen en de fly-past met ‘missing man’ formatie.”
Het jubileumboek “Een eeuw Marineluchtvaartdienst” is geschreven door een aantal oud-MLD’ers, in opdracht van Stichting Traditiekamer MLD. Wilfred Muilwijk: “De boekpresentatie markeerde het einde aan een 3 jaar durend totstandkomingsproces. De eerste exemplaren werden uitgereikt aan de Commandant van de Zeestrijdkrachten, de commandant van de Luchtstrijdkrachten de de Groepsoudste van de MLD. Het allereerste exemplaar gaat naar de Koning.”
Tijdens de vliegshow waren op de grond en in de lucht diverse marinetoestellen te zien. Twee Nederlandse NH90’s verzorgden samen een demonstratie met mariniers. Belgische, Duitse en Britse marinehelikopters namen deel aan de ‘static show’. Het aantal historische MLD-toestellen bleef helaas beperkt tot een bewaard gebleven Nederlandse Lynx-helikopter en een AT-6A. Deze Texan/Harvard is recent vanuit Zweden naar Lelystad gekomen. Het vliegtuig, in kersverse MLD-kleuren, was voor het eerst te zien voor het publiek.
Andere toestellen met een verwijzing naar de MLD: de Lynx-helikopter van de Duitse Marine (de MLD vloog tot 2012 met de Lynx) en de Fokker S-11’s van Fokker Four (de MLD vloog in het verleden ook met de S-11). Helaas moesten de Nederlandse PBY-5A Catalina en B-25 Mitchell verstek laten gaan. Beide typen deden in het verleden dienst bij de Marineluchtvaartdienst.