AirlinesIndustrieInnovatieNieuwsOnderwerpProfessional

EasyJet wil elektrisch vliegtuig met ingebouwde motoren

Op de easyJet Innovation Day presenteert de maatschappij een visie op elektrisch vliegen in de toekomst. EasyJet wil samen met Wright Electric een volledig elektrisch toestel maken. Uit de persconferentie blijkt dat het vooral nog toekomstmuziek is.

Afstand
Het toestel, zoals de twee partners dat voorzien, is bedoeld voor de korte afstand, tot 540 kilometer. Twintig procent van de easyJet-klanten vliegt deze afstand of minder. De route’s van Amsterdam naar Londen of naar Hamburg zijn voorbeelden die elektrisch kunnen worden gevlogen met dit te ontwikkelen toestel.

Grootte
De vliegtuigen krijgen in de toekomst 120 tot 220 stoelen. “De beschikbare accu’s worden steeds beter”, zegt ceo van Wright, Jeffrey Engler. “Wright richt zich er nu op deze technologie te verbeteren en zal gebruik maken van nieuwe energieopslag die ervoor zorgt dat de batterij een stuk lichter is dan de huidige commerciële batterijen.” Voorlopig is de opslag echter nog lang niet voldoende.

Motoren
De motoren hangen bij de visie van easyJets partner Wright Electric niet onder de vleugel, maar zitten als het ware in de vleugel ingebouwd. Het eerste deel van de vleugel (het dichtst bij de romp) is een soort dubbele vleugel waar een rij motoren in geïntegreerd zitten. Door het inbouwen is er minder weerstand en daardoor wordt de efficiëntie verbeterd. Wright hoopt over tien jaar certificering te hebben voor deze techniek.

20 jaar
Wright Electric werkt dit decennium aan het ontwikkelen van een volledig elektrisch aangedreven vliegtuig en heeft het ambitieuze doel om binnen 20 jaar iedere korte afstandsvlucht zonder emissies te laten vliegen. Eerder onthulde Wright Electric het eerste tweezits vliegtuig, waarmee het bedrijf de techniek op kleinere schaal demonstreerde.

Milieu
Carolyn McCall, CEO van easyJet, zegt: “Samen met Wright Electric delen we de ambitie voor een duurzame vliegtuigindustrie. Net als dat we dit in de auto-industrie hebben gezien, richt ook de vliegtuigindustrie zich op elektrische technologie om de impact te beperken op milieu en geluid. We voorzien een toekomst zonder vliegtuigbrandstof en we zijn blij dat we daar deel van uit mogen maken. Het is niet meer de vraag óf we elektrisch aangedreven korte afstandsvluchten gaan maken, maar wanneer.”

Klimaatopwarming
Wright Electric is opgericht in 2016 door een team van luchtvaartingenieurs, aandrijfsysteem- en batterij deskundigen. Wright Electric heeft als doel om klimaatopwarming terug te dringen via elektrisch vliegen. Het team bestaat uit mensen van NASA, Boeing en Cessna.

Word vriend van Up in the Sky!

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Tags

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close