KLM had jaren een langzaam stijgend marktaandeel op Schiphol wat betreft het aantal beschikbare stoelen. In 2013 werd de piek bereikt en sindsdien verwatert het aandeel tot 48 procent in 2016, het laagste marktaandeel in tien jaar. Dat blijk uit stoelcapaciteitscijfers van Anna.aero en OAG Schedules Analyser.
Groei
Uit de capaciteitscijfers valt te halen dat het aantal KLM-stoelen sinds 2009 jaar op jaar groeit. Tussen 2011 en 2013 zorgde dat ook voor een groter marktaandeel op Schiphol. 2013 was het recordjaar. Van alle beschikbare stoelen op Schiphol was 52,8 procent (33,2 miljoen) een KLM-stoel. Daarna daalde het marktaandeel snel. In 2016 was het nog 48,3 procent, een daling van 4,5 procentpunt. Het aantal KLM-stoelen groeide door naar 35,12 miljoen. De andere maatschappijen groeiden echter nog veel sneller, waardoor KLM relatief gezien kleiner werd.
Andere
Andere Skyteam-maatschappijen groeiden amper op Schiphol de afgelopen tien jaar. Na jaren iets meer dan zes miljoen beschikbare stoelen, steeg dat aantal naar 7 miljoen per jaar de afgelopen drie jaar. Het waren de non-Skyteam-maatschappijen die het KLM-aandeel deden verwateren. Tussen 2007 en 2013 hadden die maatschappijen zo rond de 21 miljoen beschikbare stoelen op Schiphol. Na 2013 steeg de beschikbaarheid naar ruim 30 miljoen stoelen, zo’n 40 procent meer dus.
Totalen
Volgens de gegevens van OAG waren er in vorig jaar 72,63 miljoen beschikbare stoelen. Daarvan waren er 35,12 miljoen een KLM-stoel (48,3 procent). Andere Skyteam-maatschappijen zorgden voor 7,26 miljoen stoelen. Alle Skyteamleden samen hadden een marktaandeel van 58 procent. De overige maatschappijen vlogen 30,25 miljoen stoelen naar Amsterdam, 42 procent van het totaal.
Andere luchthavens
Op Frankfurt had Lufthansa in 2016 een marktaandeel van 64,6 procent. Alle Star Allianceleden samen zorgden voor 78 procent van de stoelen. Het aandeel van Lufthansa is al jaren min of meer stabiel. Air France ziet haar marktaandeel op Parijs Charles de Gaulle langzaam dalen van 57 procent in 2007 naar 51,5 procent vorig jaar. De Skyteamleden hadden samen 61 procent in handen. Een ander beeld is te zien op Heathrow. Het aandeel British Airways stijgt juist. Het aandeel van BA ging van zo’n 40 procent naar 48 procent. Andere maatschappijen dan oneworldleden (inclusief BA) zijn op Heathrow relatief het meest vertegenwoordigd, vergeleken met Parijs, Amsterdam en Frankfurt. Alle onworldmaatschappijen samen hadden een aandeel van 58 procent in 2016.