Met de resultaten van het nieuwe Europese rekenmodel voor geluidsbelasting vallen de ontwikkelingsmogelijkheden voor Schiphol binnen de criteria . Schiphol hanteerde voorheen het Nederlands rekenmodel, maar ook naar Europese maatstaven voldoet de luchthaven aan de gestelde afspraken.
Resultaten
in de nieuwe milieueffectrapportage (MER) zijn twee situaties vergeleken. De “huidige situatie” waarbij het gaat om 450.000 vliegbewegingen in 2015 en de “toekomstige situatie” van maximaal 500.000 vliegbewegingen tot en met 2020. De afspraak was vijf procent hinderreductie. Volgens het rapport blijft Schiphol ruim onder de norm. De MER geeft aan dat de geluidsbelasting, ondanks een kleine toename van hinder door het toegenomen aantal vluchten, binnen de criteria blijft. Het aantal slaapverstoorden is in beide situaties onder de norm. De bevindingen van de MER kunnen ook helpen bij het maken van kaders voor toekomstige bouwplannen in de omgeving rond het vliegveld.
NL regels vs Europese regels
Het verschil tussen de, nog steeds geldende, Nederlandse rekenregels en de Europese zit in specifiekere metingen. Het Nederlandse model heeft negen categorieën voor vliegtuigen terwijl het Europese werkt met cijfers per vliegtuigtype en motortype. De bochten die vliegtuigen maken worden in het Europese model opgedeeld in binnen- en buitenbochten. De berekeningen voor start- en landingsprocedures zijn in het Europese model reëler en verfijnder.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!