Malaysia Airlines breidt de vloot de komende jaren verder uit. De maatschappij least zes A330’s die nu nog voor airberlin vliegen. De toestellen vervangen een aantal Boeing 737’s.
De Maleisische flagcarrier heeft op korte termijn widebody’s nodig en heeft daarom een intentieovereenkomst gesloten met leasemaatschappij Aercap. Vanaf februari 2018 least Malaysia zes A330’s. Met de toestellen wordt de capaciteit op een aantal drukke routes uitgebreid.
Noodzaak
“We hebben een urgente noodzaak voor widebody’s om meer lie-flat bedden in de business class te kunnen bieden”, aldus CEO Peter Bellew, die stelt dat Malasyia ‘een opportunische deal’ gesloten heeft met Aercap. De A330’s vervangen zes 737’s waarvan het leasecontract in 2018 afloopt.
Opportunistisch
De lease van de A330’s past volgens de maatschappij in het MAS Recovery Plan wat in 2014 werd geïntroduceerd. Met dit programma moet Malaysia weer een speler van formaat in Zuidoost Azië worden. “We willen Malaysia herbouwen zodat we weer onze oude positie kunnen innemen. De huidige leaserates zijn heel scherp”, stelt Bellew.
Capaciteit
Met de komst van de A330’s gaat de stoelcapaciteit fors omhoog. In de Airbussen is plaats voor 306 passagiers, waarvan er 19 in de business class zitten. De 737’s hebben 160 stoelen.
De A330’s vliegen nu nog voor airberlin en worden door Malaysia voorzien van een nieuw inflight entertainment en wifi bij alle stoelen.
737’s
Naast de lease van de A330’s maakten Malaysia en Boeing eerder deze maand een order voor de 787 en extra 737’s wereldkundig.