fbpx
AirlinesNieuwsNL NieuwsOnderwerpenProfessionalSchiphol Airport

AirBridge Cargo bekijkt alternatieven voor Schiphol

De Russische vrachtvervoerder AirBridge Cargo bekijkt alternatieven voor Schiphol, nu blijkt dat de maatschappij slots moeten inleveren. De cargocarrier onderzoekt andere luchthavens, buiten Nederland. Duitsland en België zijn de meest waarschijnlijke opties. Dit schrijft The Loadstar.

De maatschappij reageerde: “We zijn nog steeds aan het onderhandelen over het slotprobleem in Amsterdam, maar moeten helaas toegeven dat ABC zeker een aantal van zijn huidige slots op Schiphol zal verliezen.”

80:20
Op Schiphol wordt de 80:20 regel toegepast, wat betekent dat een maatschappij ten minste 80 procent van de vluchten volgens schema moet uitvoeren, om het daaropvolgende seizoen evenveel slots te krijgen. Als een maatschappij te vaak een slot niet benut of te laat vertrekt, verliest het zijn rechten op die plekken en komen ze beschikbaar.

Gevolgen
Voor vrachtmaatschappijen is er minder plaats op Schiphol, omdat de luchthaven tegen het plafond van 500.000 vliegbewegingen aankomt. Tot nu toe had de 80 procent-regel bijna geen gevolgen voor de vrachtmaatschappijen, omdat er altijd voldoende slots waren. Met het in zicht komen van de groeilimiet krijgen maatschappijen niet automatisch evenveel slots.

Maastricht
AirBridge heeft niet aan de regel voldaan, waardoor de vrachtvlieger slots misloopt. Realistische alternatieven voor AirBridge zijn Duitse en Belgische vliegvelden. Ook Maastricht is een optie. Staatssecretaris Dijksma van I&M liet eerder weten te onderzoeken of Maastricht vrachtvluchten van Schiphol kan overnemen.

21 keer
AirBridge heeft een vloot van zeven Boeing 747-400F’s en elf 747-8F’s. Momenteel vliegt de maatschappij 21 keer per week tussen Amsterdam en bestemmingen in Rusland en Europa. Tien van deze vluchten zijn afkomstig van de Verenigde Staten en maken een tussenstop in Amsterdam.

Verlies
Het is niet bekend hoeveel slots de vrachtvervoerder verliest. Mogelijk is er voor veertien vluchten per week geen ruimte meer op Schiphol. Ook andere vrachtmaatschappijen op de luchthaven, zoals Cargolux, Emirates en Singapore Airlines, verliezen mogelijk slots. Er zijn naast AirBridge twintig vrachtvliegers actief op Schiphol.

Brancheorganisatie Air Cargo Netherlands liet eerder deze maand weten dat het aantal vrachtvluchten waarschijnlijk met 18 procent daalt.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button