De eerste Boeing 797 moet nog definitief ontworpen worden, maar over de toekomst van het middle of the market toestel van Boeing zijn de meningen verdeeld. Willie Walsh, ceo van International Airlines Group, ziet nog geen grote rol voor het toestel weggelegd. Dit meldt FlightGlobal.
Walsh deed zijn uitspraken op een bijeenkomst in Barcelona, waar hij vooral de prestaties van de Airbus A321LR prees. Aer Lingus neemt dat toestel in 2019 in gebruik en Walsh ziet ook een rol voor de andere airlines binnen zijn groep.
Over de nieuwe 797 is Walsh minder enthousiast. “Het zou een rol kunnen spelen in de trans-atlantische markt, maar het komt wat te laat. We vliegen met de A321LR trans-atlantisch in 2019. We willen heel graag dat toestel vroeg ontvangen”, zegt hij. Boeing levert de eerste 797 naar verwachting pas in 2025 af. De A321LR vliegt al voor 2020.
737 MAX
De Boeing 737 MAX zal bij de maatschappijen van IAG niet trans-atlantisch worden ingezet. Volgens Walsh is het toestel niet flexibel genoeg en is het vliegbereik niet voldoende. Voor de trans-atlantische routes richt het bedrijf zich op A321LR.
low-cost
LEVEL, long-haul low cost carrier van IAG, vliegt op dit moment met widebody’s over de oceaan. Walsh ziet de kleinere A321 als een ideaal toestel voor de carrier en zou ‘verbaasd’ zijn als LEVEL niet voor de A321 kiest. Het toestel maakt het mogelijk om dunnere routes wel aan te vliegen, terwijl een widebody daar niet rendabel is.