De Canadese luchtvaartmaatschappij Air Transat heeft samen met Thomas Cook een overeenkomst ondertekend om gebruik te maken van elkaars vliegtuigen. Het delen van deze vliegtuigen zal seizoensgebonden zijn, zo meldt website ch-aviation.
Seizoensgebonden
De overeenkomst tussen Air Transat en Thomas Cook gaat dit jaar van start en zal zeven jaar duren. Thomas Cook zal in de winterperiode “een aantal” van hun Airbus A321-200 toestellen aan Air Transat geven. De Canadese maatschappij geeft minstens een Airbus A330-200 aan de Europese maatschappij in de winterperiode.
Het partnerschap helpt beide maatschappijen de capaciteit te vergroten tijdens de winter. Air Transat heeft meer narrowbodies nodig om naar bestemmingen in de Caraïben, Mexico en Florida te vliegen. In de zomer heeft het grotere vliegtuigen nodig voor trans-Atlantische vluchten. Thomas Cook daarentegen heeft de narrowbodies nodig in de zomer om hun Mediterraanse bestemmingen te bereiken. In de winter hebben ze de widebodies nodig om de langeafstandsvluchten naar het Caribisch gebied te voorzien.
Airbus
Jean-Marc Eustache, CEO van Air Transat zegt dat: “deze overeenkomst een nieuwe stap is in het herschikken van onze vloot. Hierdoor kunnen we ons ‘flexibele vloot model’ nog efficiënter maken. Uiteindelijk zal de vloot volledig bestaan uit Airbus A330’s en modellen van de A320 familie zoals de A321.”
Tussen lente 2019 en herfst 2020 worden de negen huidige A310-300’s vervangen door tien A321neo’s die Air Transat leaset van AerCap. Als tweede stap worden de Boeing 737’s die de Canadezen nu gebruiken verruild voor de A321’s van Thomas Cook, maar enkel tijdens de winterperiode. Als laatste stap worden de Boeing737-800’s volledig vervangen door A321’s in de loop van komende jaren.