Vanaf Rotterdam The Hague Airport (EHRD) wijken op last van luchtverkeersleiders steeds meer vluchten bij vertrek af van hun route. Het aantal vliegtuigen dat over Rotterdamse woonwijken vliegt is hierdoor de afgelopen jaren toegenomen, meldt Zembla.
Meer drukte in het luchtruim
De stijging van het luchtverkeer boven Rotterdam is te wijten aan meer drukte in het luchtruim. Vliegverkeer vanaf Schiphol vliegt ook boven Rotterdam en zij hebben voorrang. Wegens veiligheidsoverwegingen moeten vluchten vanaf EHRD steeds vaker afwijken van de geplande route. In het jaarrapport van 2016 dat door de Rotterdamse Milieudienst DCMR is opgesteld staat te lezen: “De huidige gang van zaken is dat vluchten van Schiphol te allen tijde lijkt te prevaleren boven de Rotterdam-vluchten”. In die periode is het aantal klachten over geluidsoverlast bij DCMR sterk toegenomen.
Geluidsoverlast
In 2015 week 9,4 procent van de straalvliegtuigen onder de 900 meter van hun route af, tot 12 september 2016 is dat percentage gestegen naar 11,5 procent. De klachten over geluidsoverlast zijn hiermee ook gestegen. In 2015 waren er 6856 klachten, maar in 2016 was dit aantal bijna verdubbeld naar 12770. In de eerste twee kwartalen van 2017 ligt het aantal klachten op 8123. Dat is 2,6 keer zoveel als in de eerste 2 kwartalen van 2015 en een stijging van 32% ten opzichte van 2016.
Rotterdam The Hague Airport wil de komende jaren groeien van de huidige 1,7 miljoen passagiers per jaar naar 2,9 miljoen passagiers in 2025. Het aantal vluchten dat in 2025 per dag vertrekt en landt komt dan neer op 106 in tegenstelling tot de 64 vluchten nu.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!