Stormachtig weer en de roosterproblemen bij de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair hebben voor veel vertragingen en annuleringen in september gezorgd meldt EUClaim, een bedrijf dat reizigers helpt schadevergoeding te claimen wanneer zij daar recht op hebben.
Hoogste aantal
In totaal telde EUClaim 1298 vluchten die niet doorgingen of meer dan drie uur te laat op hun bestemming aankwamen. Dat zijn drie keer zoveel vluchten als vorig jaar en het hoogste aantal sinds september 2012. In totaal werden 194.000 reizigers de dupe door de omstandigheden. De reizigers hebben recht op een vergoeding, behalve als de luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen op overmacht. Een vorm van overmacht is bijvoorbeeld slecht weer, wat in september vaak het geval was.
Het slechte weer zorgde in Nederland en bestemmingen in het buitenland voor veel vertragingen. De orkanen in de Atlantische Oceaan hadden hun weerslag op vluchten van en naar Nederland, maar ook de storm op 13 september zorgde op Schiphol voor vertragingen en annuleringen.
Oktober
EUClaim telde afgelopen donderdag al 332 annuleringen en 89 vluchten met een vertraging van drie uur of meer. Die dag had het vliegverkeer opnieuw last van zware windstoten. Op 13 september werden in totaal 325 vluchten geschrapt, afgelopen donderdag waren de gevolgen dus nog groter.