De Lockheed F-35 en de Eurofighter Typhoon lijken samen over te blijven in de race om vervanging van de Belgische F-16 vloot. Als enigen hebben Lockheed-Martin en BAe Systems op tijd gereageerd op de ‘Request for Government Proposal’. Dit meldt onder meer het Belgische De Standaard.
Ter vervanging van de huidige 57 F-16’s wil België 34 nieuwe toestellen aankopen, die een gezamenlijke waarde vertegenwoordigen van 3,6 miljard euro. Eerder trokken Boeing (met de F/A-18E/F Super Hornet) en Saab (met de JAS-39 Gripen) zich al terug uit de competitie.
Aanbod
Het Franse Dassault acht zich met de Rafale echter nog niet kansloos. Buiten de aanbesteding om deed Frankrijk een schriftelijk aanbod voor ‘strategisch partnerschap’ en de levering van nieuwe gevechtsvliegtuigen. Volgens de Belgische minister van Defensie Vandeput kan er eigenlijk niet met Frankrijk onderhandeld worden in het kader van de aanbesteding. Het risico op kritiek en juridische procedures is te groot. “We kunnen enkel vaststellen dat de Fransen niet aan de competitie wensen deel te nemen”, aldus Vandeput. De Standaard had inzage in de brief met het Franse aanbod. In tegenstelling tot de gedetailleerde dossiers van de Britten en Amerikanen, beslaat de brief slechts enkele pagina’s. Er worden negen onderwerpen voorgesteld waarop samenwerking tussen België en Frankrijk mogelijk is.
Rafale
De huidige Rafale-versie wordt door de Belgen niet gezien als een volwaardige vervanger van de F-16. Het nieuwe model van de Rafale (Rafale IV) zou beduidend meer mogelijkheden hebben, maar is nog in de ontwikkelingsfase. Dit past niet in de Belgische plannen om de F-16’s rond 2023 te vervangen. Toch zijn er voor de Belgische defensieminster redenen om het Franse aanbod niet zomaar naast zich neer te leggen.
Samenwerking
Van oudsher is er een innige samenwerking tussen Frankrijk en Belgie, onder andere op het vlak van defensie. Op de Franse vliegbasis Cazaux hebben de Belgische en Franse luchtmacht sinds 2004 hun gezamenlijke vliegopleiding ondergebracht. Een andere reden is de mogelijkheid die geboden wordt om deel te nemen in het Frans-Duitse initiatief om zelf een nieuw gevechtsvliegtuig te ontwikkelen. De mogelijkheid om in te stappen in deze “Euro-JSF” kan interessant voor de Belgische industrie, maar blijft wel ‘toekomstmuziek’. Als ondanks het Franse aanbod de aanbestedingsprocedure wordt voortgezet, wordt in de tweede helft van volgend jaar het definitieve besluit verwacht.