fbpx
KLMNL NieuwsOnderwerpen

Geen piloot maar purser vertegenwoordiger personeel KLM

De KLM-personeelszetel wordt niet door een piloot ingenomen, maar door een werknemer uit ‘de cabine’. Mathi Bouts, senior purser, wordt de vertegenwoordiger namens het KLM-personeel in de Raad van Commissarissen van Air France-KLM, meldt de maatschappij.

Piloten
De piloten zijn niet te spreken over deze beslissing van de Europese Ondernemingsraad (EOR). De vakbond voor vliegers, de VNV (Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers), bedong twee jaar geleden dat die zetel in de Raad van Commissarissen naar de piloten zou gaan. In ruil voor die zetel leverden de vliegers wat in, zoals het bevriezen van de salarissen, productiviteitsverhoging door een aanpassing van werk- en rusttijdsregeling en een verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd van 56 naar 58 jaar.

Purser
Uit een keuze van vier vertegenwoordigers, één piloot, twee leden cabinepersoneel en één lid grondpersoneel, werd door de European Works Council uiteindelijk voor Mathi Bouts gekozen als vertegenwoordiger van de KLM-werknemers. Bouts was van 2004 tot 2010 voorzitter van de KLM-ondernemingsraad  en van 2006 tot 2010 vicevoorzitter van de Europese Ondernemingsraad.

KLM
KLM heeft via hun website Mathi Bouts officieel voorgedragen als non-executive lid van de Board of Directors van de Air-France KLM holding (AFKL RvC). In deze verklaring staat te lezen hoe deze beslissing tot stand is gekomen:

“Door de twee nieuwe leden in de AFKL RvC, namens Delta Air Lines en China Eastern, ontstond de wettelijke verplichting in Frankrijk om een tweede lid namens de werknemers voor te dragen. De Europese Ondernemingsraad (EOR) van Air France-KLM is, volgens de statuten van AFKL, verantwoordelijk voor deze voordracht. De EOR sprak met een ruime meerderheid een voorkeur uit voor de heer Bouts boven de andere kandidaten.

KLM heeft tijdens de laatste cao-afspraken met de vakbond voor vliegers een verplichting op zich genomen om zich in te spannen voor een zetel voor vliegers in de AFKL RvC. Dit is opgenomen als een inspanningsverplichting, omdat KLM hier uiteindelijk niet zelf over gaat. Ook in het raamwerk van de cao voor grondpersoneel is een vergelijkbare inspanningsverplichting opgenomen. Gedurende de afgelopen weken heeft KLM zich nadrukkelijk ingespannen om invulling te geven aan deze cao-afspraak met de VNC, waaronder gesprekken met de KLM-ondernemingsraad (die voordraagt aan de EOR), met als insteek om te komen tot een unanieme voordracht voor 1 Nederlandse kandidaat en bij voorkeur een vlieger. Uiteindelijk is vanuit de KLM-ondernemingsraad een viertal Nederlandse kandidaten voorgesteld voor de beschikbare positie en heeft de EOR na stemming besloten tot de voordracht van de heer Bouts.”

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Gerelateerde artikelen

Back to top button