Door het bereikte plafond van toegestane vluchten op Schiphol zoeken vrachtvliegers naar alternatieve luchthavens om te laden en lossen. Het Russische AirBridgeCargo verplaatst daarom verschillende vluchten naar andere luchthavens, waaronder Luik, aldus de Belgische website aviation24.be.
AirBridgeCargo
De Russische vrachtvlieger verplaatst drie vluchten per week naar de luchthaven van Luik, maar zal snel uitgebreid worden naar twaalf vluchten. Doordat het plafond van 500.000 vluchten van en naar Schiphol bereikt is, en de slots voor vrachtvliegers daardoor minder worden, kijken ze naar alternatieve luchthavens. Het Israëlische El Al heeft eerder al haar operaties van Schiphol naar luik verplaatst.
Singapore Airlines
Eind oktober zal Singapore Airlines alle vrachtactiviteiten van Schiphol naar Brussel Airport verplaatsen meldt De Tijd. De reden hiervoor is de beperkingen in vliegbewegingen op Schiphol. Hierdoor moest het vliegveld 37 van zijn 150 wekelijkse vrachtvluchten op korte termijn schrappen. Singapore Airlines zal wekelijks drie tot vier extra vluchten per week uitvoeren vanuit Zaventem. Het is opmerkelijk dat de cargomaatschappij voor Zaventem kiest, omdat ze al veel geluidsboetes ontvingen van het Brusselse vliegveld.
Maastricht Aachen Airport
Een ander alternatief vliegveld voor de cargomaatschappijen zou Maastrischt Aachen Airport kunnen zijn, zij hebben ruimte en wil om de vrachtvluchten op te vangen. Staatssecretaris Dijksma van I&M liet eerder weten te onderzoeken of Maastricht vrachtvluchten van Schiphol kan overnemen.