Schiphol en KLM hebben in het verleden samengewerkt om concurrenten van KLM te dwarsbomen. Tot die conclusie komt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) na jarenlang onderzoek naar de relatie tussen de nationale luchthaven en KLM, de zogenoemde Shared Vision.
Sterk
De conclusies van het onderzoek waren voortijdig gelekt naar de NRC, zo bevestigde een woordvoerder van de ACM tegenover Up in the Sky. De uitkomst van het onderzoek van de concurrentiewaakhond is niet dusdanig sterk dat er sancties volgen; Schiphol en KLM moesten en hebben beterschap beloofd. Het rapport is donderdagochtend gepubliceerd.
EasyJet
Volgens de ACM heeft KLM de luchthaven ‘aangesproken’ op voorzieningen voor andere luchtvaartmaatschappijen. Daarbij gaat het met name om Emirates en easyJet. De Golfcarrier moest lang wachten op groen licht voor een eigen lounge op de luchthaven en easyJet op haar felbegeerde basis in Amsterdam.
Positie
Behalve over concurrenten van KLM, spraken de maatschappij en Schiphol ook over de investeringen, tarieven en het marketingbeleid van de luchthaven. Waarbij Schiphol volgens de ACM ‘rekening moest houden met de positie van KLM’. “Door dergelijke contacten ontstond het risico dat Schiphol niet zelfstandig haar beleid bepaalde, maar aanpaste aan de wensen van KLM. Zo werden andere luchtvaartmaatschappijen mogelijk gedwarsboomd in hun groeiplannen,” stelt de ACM.
Tent
Aanleiding voor de toezichthouder om onderzoek te doen naar de banden van Schiphol en KLM was de zogeheten Shared Vision. Deze kwam tot stand onder leiding van Hans Alders en in opdracht van het ministerie. Net als een paar maanden geleden, werden KLM en Schiphol destijds door het ministerie ‘gedwongen’ samen om tafel te gaan, omdat de bestuurders van Schiphol en KLM -toen nog Peter Hartman- elkaar bij wijze van spreken de tent uitvochten.
Bestuderen
EasyJet laat in een eerste reactie op de bevindingen van de ACM weten dat zij het eens is met de conclusie van de autoriteit dat ‘een gelijk speelveld tot meer keuze en lagere tarieven leidt voor de Nederlandse consument’. “We staan altijd achter een luchtvaartdebat dat focust op het belang van de economie en de reiziger.” De Britse maatschappij zegt tenslotte de conclusies uit het onderzoeksrapport nog verder te bestuderen.