De noodglijbanen aan boord van de A330 en A340 werken mogelijk niet goed doordat de pompen beschadigd zjin. Hiervoor waarschuwt de Europese veiligheidsorganisatie EASA, melden diverse media.
Het probleem zit volgens EASA in de manier waarop de glijbanen opgevouwen zijn aan boord van het vliegtuig. Bij inspecties bleken er scheurtjes en lekkages te zitten in de pompen die de glijbanen moeten opblazen, stelt de organisatie.
Functioneren
Door de scheurtjes kan het zijn dat de glijbaan bij een noodgeval niet functioneert zoals zou moeten, waarschuwt EASA. De A330 en A340 worden ondanks het mogelijke probleem niet als onveilig beschouwd en mogen blijven vliegen.
Reminder
De waarschuwing dient vooral als reminder aan de luchtvaartmaatschappijen dat ze de glijbanen regelmatig moeten controleren. De bewuste pompen, gemaakt door United Technologies, moeten iedere drie jaar gecontroleerd worden.
A320
Het is niet de eerste keer dat de veiligheidsorganisatie waarschuwt voor problemen met de noodglijbanen aan boord van toestellen. In 2011 vaardigde de organisatie een soortgelijke waarschuwing uit voor de glijbanen van de A320.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!