Correct me if I’m wrong (Vincent? Peter?) maar volgens mij ben ik gisteren getuige geweest van de eerste vlucht van een elektrisch aangedreven vliegtuig in Nederland. Dat hebt ù zelfs op het Journaal gezien, want ik sta er bij. Links in beeld, met een blauw petje.
De Alpha Electro was gekomen per vrachtwagen, dus technisch gezien was het een Eerste Vlucht.
Het elektrovliegtuig is gemaakt door de zeer inventieve Slovenen van het merk Pipistrel. Ruud Vos vertaalde die rare naam in zijn prachtblad Piloot & Vliegtuig ooit met ‘honkbalbat’. Begrijpelijk, want het betekent toch echt ‘vleermuis’. Denk er maar eens over na, hoe dat zit.
Maar goed, de techniek: drie kwartier laden en daarna drie kwartier vliegen. Eigenlijk kun je nog een stuk langer vliegen; anderhalf uur werd genoemd. Maar die drie kwartier durft de fabrikant min of meer te beloven. Dat betekent: een lange briefing, gevolgd door een korte lesvlucht.
Daarvoor zou het toestel in z’n huidige vorm al geschikt zijn. “We zouden het gezien de afschrijving kunnen verhuren voor honderdvijftig euro per uur”, vertelde Vincent Kager, wiens Vliegschool Hilversum de première had. Veel afschrijving, één eurootje brandstof.
Maar het totaalbedrag is dus hetzelfde als een Cessna 150, of een Diamond DA-40, die nu veel voor lesvluchten gebruikt worden. En nooit meer gezeur van de omwonenden. Een dergelijke vliegschool zou je vanaf het Amsterdamse Museumplein kunnen runnen.
De verhuurder krijgt ook nog een kadootje: als je het gas dicht trekt tijdens de nadering, laadt de batterij door de windmillende prop weer bij. Net als een remmende Prius, geloof ik. Op elke twaalf circuitjes krijg je er eentje gratis.
Hoe bijzonder was het? Vooral stil, erg stil. Met name tijdens de zoooomer over EHHV. Meer suizen, dan zoemen, laat staan brommen. “Veel mooier dan zo’n rammelende Rolls Royce Merlin”, zei ik nog tegen monteur Bob van Vliegschool Hilversum. Die vond van niet.
Met zijn collega Berto kwam ik trouwens tot een leuke conclusie: 60 kilowatt is ruwweg 90pk. Zeer vergelijkbaar met het vermogen van de eerste Piper Cub; het toestel waarmee ik gekomen was, vanaf Teuge. De Moeder van Alle Sportvliegtuigen. Ze achter mekaar te zien hobbelen over de grasmat van Hilversum voor de air-to-air fotoshoot was licht ontroerend, kan ik zeggen.
O ja, waarom er een soort admiraal als passagier mee moest met deze première, dat weet ik niet. Heeft de marine belangstelling?
Goof Bakker
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!