Qantas staat de komende jaren voor een grote vernieuwing van de short- en medium-haul vloot voor transcontinentale vluchten. De bestaande Boeing 737-800’s en Airbus A330’s zijn aan vervanging toe. Voor Qantas is de beoogde Boeing 797 net als de 737 MAX interessant, vertelt CEO Alan Joyce tegen Australian Business Traveller.
Afweging
Naast de MAX wordt ook gekeken naar de Airbus A320neo. “We maken een afweging tussen de Airbus A320neo en de Boeing 737 MAX, als vervanger voor onze 737-vloot de komende jaren,” aldus de topman.
797
Op de drukkere vliegvelden heeft Qantas meer capaciteit nodig. Hiervoor lijkt de nieuwe B797 een gunstige optie volgens Joyce. “We zijn enthousiast over de nieuwe wide-body waar Boeing naar kijkt. Dit toestel is fantastisch voor transcontinentale vluchten en misschien ook naar Azië. Op papier ziet het vliegtuig er goed uit.” De 797 komt naar verwachting in 2025 voor het eerst in commercieel gebruik.
Te groot
Van eerdere plannen om de nieuwe B787-9 Dreamliners ook op binnenlandse routes in te zetten wordt afgezien. De toestellen worden alleen op intercontinentale routes gebruikt. Joyce legt uit dat dergelijke vliegtuigen, net als de huidige A330’s eigenlijk te groot zijn voor de binnenlandse markt. “De Airbus A330 is ontworpen voor langeafstandsvluchten, maar is groter dan we willen (voor vluchten binnen Australië).” Qantas vliegt met zowel de A330-200 als de -300.