Airbus neemt het CSeries-programma over. Dat kondigen Bombardier en Airbus aan. Airbus heeft na het sluiten van de deal meer dan de helft van de aandelen in handen. Volgens beide partijen sluit de CSeries perfect aan op de narrow-body’s die Airbus produceert, de A320family. De A319(neo) zal het slachtoffer worden.
CSeries
De CSeries zal profiteren van de wereldwijde dekking die het Airbus verkoopnetwerk heeft. Het toestel kent al jaren van tegenvallende verkopen. Daarnaast zijn er ook al langer problemen bij de productie. Met de expertise van Airbus zou dit nu opgelost moeten worden. Ook denkt Airbus voor kostenbesparing te kunnen zorgen.
Tom Enders, topman van Airbus, zegt dat Airbus de CSeries nu overneemt omdat zowel de CS100 als CS300 gecertificeerd zijn en omdat de focus nu op productie ligt. “Toen we enkele jaren geleden keken naar een overname was het moment ook bij ons niet goed. We waren bezig met de ontwikkeling van de A350 en A330neo. Dat is nu voor het grootste deel voorbij.”
Modern
“De CSeries is een modern toestel die goed aansluit op de A320neo-family”, aldus Enders. “Airbus kan door de overname klanten het volledige spectrum bieden van commerciële nadrrowbody’s bieden.” De schatting is dat er de komende 20 jaar zo’n 6.000 toestellen nodig zijn in de markt van 100 tot 150 stoelen. Ook zijn er volgens Airbus veel overeenkomsten tussen beide type vliegtuigen.
Einde A319neo
Het lijkt het einde te betekenen voor de A319. De CS300 is zo goed als even groot als de A319. Tijdens zijn persconferentie zegt Enders: “Hoe zit het dan met de A319 en gaat deze niet de directe concurrentie aan met de CS300? We hebben afgelopen vijf jaar geen enkele A319 verkocht. Ik denk dat dat antwoord geeft.” Daarmee lijkt het lot van de A319 bezegeld. Klanten kunnen een CS300 kopen.
Verenigde Staten
Het CSeries programma blijft gevestigd in Quebec, Canada. Voordeel van de joint venture is de aanwezigheid van Airbus in de VS. In de persconferentie kondigen de bedrijven aan dat de CSeries ook in elkaar zal worden gezet in de fabriek van Airbus in Mobile, Alabama. Mogelijk is hiermee een oplossing gevonden voor de tegenwerking van Boeing en de mogelijke importheffingen die de VS overweegt op te leggen. Bloomberg meldt dat er ook een importheffing kan worden opgelegd als het vliegtuig in delen het land binnen wordt gebracht. Hoe dit precies zit, is nog niet duidelijk.
Partnerschip
Het CSeries programma is nu nog eigendom van Bombardier (62 procent) en Investissement Québec (IQ; 38 procent). Er worden nieuwe aandelen uitgegeven. Airbus krijgt 50,01 procent van de aandelen in handen. Bombardier houdt 31 procent en IQ behoudt 19 procent. Er komt geen geld aan de deal te pas. Airbus krijgt het meerderheidsbelang in ruil voor management expertise, verkoopondersteuning en het neemt de klanten service op zich. Het wachten is op toestemming van de autoriteiten. De deal is naar verwachting over ongeveer een jaar helemaal afgerond.