KLM hanteert een nieuw beleid met betrekking tot het vervoer van de handbagage. Deze wordt -op vrijwillige basis- gratis ingecheckt als ruimbagage. De werkwijze is al doorgevoerd op de buitenstations.
Problemen
Sinds luchtvaartmaatschappijen geld in rekening brengen voor het meenemen van een koffer, neemt de hoeveelheid handbagage een grote vlucht. Die mag immers wel gratis mee, maar dit leidt tot problemen. Zowel op de grond als in de lucht.
Opstoppingen
Het probleem van de overvloed aan handbagage is niet nieuw. Maar naarmate de vliegtuigen weer voller zitten, neemt dat probleem navenant toe. Door de enorme hoeveelheid handbagage -en de omvang ervan- ontstaan opstoppingen bij de veiligheidscontroles op de luchthaven en bij het boarden.
Prettig
Al die carry-on luggage moet immers een plaatsje krijgen in de cabine. In eerste instantie probeerden maatschappijen dat op te lossen door de handbagage bij de gate, vlak voor vertrek, in te nemen. “Dit wordt door onze klanten als niet prettig ervaren,” laat KLM desgevraagd weten.
Gratis
“Daarom is het voor ons van groot belang al eerder een inschatting te maken hoeveel stukken handbagage naar het ruim verplaatst moeten worden.” Op de buitenstations (de luchthavens buiten Nederland, red.) is het nu beleid om passagiers bij het inchecken te vragen of zij hun handbagage af willen geven. Die gaat dan -gratis- mee in het ruim.
Schiphol
“Dit heeft een positieve invloed op de klantervaring en de punctualiteit, zowel op buitenstations als op Schiphol”, aldus KLM. De maatschappij past de nieuwe werkwijze nog niet structureel toe op thuisbasis Schiphol. “Het gebeurt wel, maar is daar niet gangbaar. We kijken daar natuurlijk wel naar,” aldus een woordvoerder.
Incheckbalie
KLM is niet de enige maatschappij die worstelt met de buitenproportionele hoeveelheden handbagage en oplossingen bedenkt. British Airways (BA) hanteert ook het beleid om trolleys en grote tassen al voor het boarden in te nemen. Op thuisbasis Heathrow, zijn zelfs aparte incheckbalies voor handbagage ingericht. Lufthansa neemt de handbagage indien nodig voor het boarden in, zo laat de maatschappij op de website weten.
Limiet
De prijsvechters doen het anders. Bij Ryanair, de maatschappij die het reizen met alleen handbagage bijna uitgevonden heeft, mogen passagiers gratis twee stuks handbagage meenemen. De tarieven voor het meenemen van een koffer waren altijd relatief hoog en de limiet voor het toegestane gewicht voor ruimbagage, relatief laag.
Betaling
Daar is de maatschappij op teruggekomen. Passagiers mogen nog wel twee stuks handbagage kosteloos meenemen, maar één daarvan wordt sowieso ingenomen bij de gate. Ryanair heeft het tarief voor het meenemen van een koffer verlaagd en de toegestane hoeveelheid gewicht verhoogd. Ze hopen dat passagiers zo vaker tegen betaling een koffer meenemen.
Wortel
EasyJet heeft voor Nederlandse passagiers weer iets anders bedacht. Reizigers kunnen hun handbagage bij de Britse prijsvechter ook inchecken, maar dan tegen betaling van 5 euro. De wortel die easyJet hier tegenover stelt, is dat de passagiers op deze manier gebruik kunnen maken van de ‘no trolley’-doorgang bij de veiligheidscontroles op Schiphol.
Eindbestemming
Reizigers zijn zo minder tijd kwijt bij de securitycheck. Om het inchecken van de handbagage tegen betaling nog aantrekkelijker te maken, belooft easyJet dat de trolleys die op Schiphol worden afgegeven, met voorrang op de bagageband van de eindbestemming komen. Laptops en kleine handbagage kunnen bij easyJet en alle andere maatschappijen wel altijd mee aan boord.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!