Er zijn fouten gemaakt in de geluidsberekening van Lelystad Airport. In een brief aan de tweede kamer laat demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en milieu) dit weten. Volgens haar zullen de fouten geen grote gevolgen hebben.
Milieueffectrapport
Dijksma laat weten dat er rekenfouten zijn gemaakt in het onderzoek naar de milieueffecten en de daarbij horende geluidsoverlast van Lelystad Airport. De berekeningen worden gecorrigeerd, maar Dijksma verwacht niet dat de rekenfouten een gevolg zullen hebben voor de opening van de luchthaven in 2019.
Op sommige plekken vliegen toestellen lager en met meer motorvermogen dan door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum was berekend, schrijft Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. De fouten kwamen aan het licht door vragen van actiegroep HoogOverijssel.
Lelystad Airport
De gegevens worden hersteld en Sharon Dijksma verwacht niet dat er een nieuw milieueffectrapport moet komen voor Lelystad Airport. Het vliegveld moet vanaf 2019 veel vakantievluchten van Schiphol overnemen. Er zijn veel zorgen bij omwonenden en natuurgroeperingen over het geluidsoverlast door de uitbreiding van de luchthaven.
Staatssecretaris Dijksma gaat ook voor luchthaven Maastricht een extra controle op de berekeningen uitvoeren. ”Bij Maastricht is naar het zich laat aanzien ook gerekend met de profielen waarin onvolkomenheden zijn geconstateerd”, aldus Dijksma. Wat de gevolgen zijn van beide herberekeningen worden eind deze maand aan de Kamer gepresenteerd.