Op 28 oktober voert KLM Cityhopper de laatste commerciële vluchten uit met haar Fokker 70-toestellen. Op die dag eindigt daarmee, na ruim 97 jaar, het huwelijk tussen de Nederlandse luchtvaartmaatschappij en de Nederlandse vliegtuigbouwer. In Hangar 73, nota bene in de laatst geproduceerde Fokker 70, deelden de vlootmanager, hoofd flight operations, een stewardess en een piloot hun herinneringen aan en passies voor het toestel met Up.
[su_spacer size=”10″]De stewardess – Huiskamergevoel
“Dit is mijn huisje”, vertelt stewardess Agnes van der Tuin op rij 17, de laatste stoelrij die bovendien geen raampjes heeft. “Dit toestel het heeft echt een huiskamergevoel. Het is best krap en een kort vliegtuigje, maar super knus.” Datzelfde geldt ook voor de galley, al is die niet groter in de Embraers, de toestellen die de Fokkers opvolgen.
“We hebben minstens vier uitvoeringen van de Fokker 70. Zo heeft de ene versie twee toiletten, de andere heeft voorin alleen een kast. Sommige passagiers hebben eerder in een Fokker 70 gevlogen en zijn op die vlucht voor naar het toilet geweest. Op de terugweg naar Nederland lopen ze weer richting het toilet voor, maar staan vervolgens in de kast.” Volgens haar zullen passagiers de rij van drie missen. Agnes weet dat ze niet meer ingepland staat op een Fokker-vlucht, tenzij er een kistwissel is.
[su_spacer size=”10″]
De vlootmanager – Nog niet uitgevlogen
Als vlootmanager beheert Stefan Vermeeren de vloot van de Fokkers, hij zorgt ervoor dat ze veilig kunnen vliegen. Hoewel KLM de laatste vluchten binnenkort uitvoert, gaat hij ervanuit dat de toestellen nog wel even blijven vliegen. “We hebben de intentie de Fokkers te verkopen en zitten in een vergevorderd stadium. Ze zullen de hele wereld overgaan.” Hoewel hij niet dagelijks meevliegt, omschrijft hij de Fokkers als robuuste toestellen. “De hooggeplaatste motoren zogen amper zwerfvuil of vogels op. En mensen vinden het gaaf om naast die motoren te zitten.” Daarnaast scheelt het ook dat de toestellen een eigen trap hebben, al kan een Fokker 70 ook gewoon aan de slurf staan.
Stefan kijkt vooral uit naar het andere soort onderhoud dat de Embraers nodig hebben. “Dat zal meer voorspellend worden, waardoor we beter kunnen plannen en minder uitval hebben. In plaats van een aantal reservetoestellen, kunnen we het op den duur af met één reservetoestel.” Als passagier vliegt Stefan op 28 oktober mee op de laatste vlucht naar Engeland.
De piloot – De vlieger centraal
“De 70 is een heel degelijk en voorspelbaar vliegtuig,” aldus piloot Reinout Verkerk. “Hij was zijn tijd ver vooruit, maar is nu wel 20 jaar oud. Het werkt allemaal nog met draadjes en kabeltjes. Vanuit de gashendels lopen letterlijk nog kabels naar de motoren. Als alles uitvalt, kunnen we het toestel nog gewoon besturen.”
De cockpit van de 70 zit tussen conventioneel en glass in. Beeldschermen waren in die tijd nieuw, dus zitten er als backup nog wat klokjes in. “Ik kijk uit naar een cockpit zonder die conventionele instrumenten. De Embraer heeft een soort muis, je bedient de beeldschermen met een cursor.” Los van de klokjes was het comfort in de cockpit volgens hem meer dan prima: “De cockpit is ergonomisch en gebouwd met de vlieger centraal. Raampjes kunnen open en van de ouderwetse beeldbuizen komt warmte af.” Al vliegt hij de Fokker zelf niet meer, tijdens de allerlaatste vlucht mag hij op het derde stoeltje zitten. “Dat wordt wel even afzien.”
[su_spacer size=”10″]
Het hoofd flight operations – Een efficiëntieslag
“We gaan een nieuwe fase in”, legt Bas Klop uit. Hoewel hij voorheen als gezagvoerder op de Fokker 50-toestellen vloog, ontvangt hij de vlootvernieuwing met open armen. “Met de Embraers besparen we 22% kerosine ten opzichte van deze Fokker 70-toestellen. Ze stoten minder CO2 uit en produceren minder geluid.”
Los daarvan kan Cityhopper een efficiëntieslag maken in het onderhoud: “In de nieuwe generatie toestellen is meer digitaal. Met de data van bijvoorbeeld motorprestaties en algoritmes kan onderhoud preventief gepland worden.”
De afgelopen tijd werden de Fokkers een voor een door Embraers vervangen. Tot april 2018 ontvangt Cityhopper nog ongeveer één Embraer per maand, tot de vloot uit 50 toestellen bestaat. Dat is nodig om de flinke passagiersgroei bij te benen. “Zes jaar geleden vervoerden we 5,5 miljoen passagiers, nu zijn dat er 9,5 miljoen.”