Vliegtuigbouwer Boeing overweegt om de passagiersversie van de 767-300 opnieuw in productie te nemen. Het toestel moet de periode tot de nieuwe 797 overbruggen, meldt Leeham News.
De 767-300ER wordt sinds 1988 geproduceerd en wordt nog veelvuldig ingezet. Boeing heeft in de afgelopen jaren 583 exemplaren afgeleverd. De passagiers-767 werd de laatste jaren niet meer gebouwd, maar het type is nog wel te koop bij Boeing. Bronnen melden aan Leeham News dat de vliegtuigbouwer verwacht vijftig tot zestig nieuwe exemplaren te kunnen produceren.
797
Het vliegtuig moet de brug slaan voor de nieuwe 797. Dat toestel moet de opvolger worden van de 757 en de concurrentie aangaan met de A321LR van Airbus. Omdat de 797 pas in 2025 wordt verwacht, biedt dat kansen voor een nieuwe 767-300. Op dit moment produceert Boeing geen directe tegenhanger van de A321LR.
Capaciteit
De 767-300 is ontworpen voor 210 tot 351 passagiers, afhankelijk van de configuratie aan boord. De nieuwe 797 moet plaats bieden aan 200 tot 250 passagiers.
Productielijn
Volgens Leeham News kan de productie van passagiersuitvoeringen relatief eenvoudig worden opgestart omdat de productielijn nog bestaat. Boeing levert nog vrachtversies van de 767 en produceert ook de KC-46, een militair tankvliegtuig dat is afgeleid van de 767.
Prijs
Een ander voordeel kan de prijs van het toestel zijn. De 767 staat in 2017 voor 201,4 miljoen dollar in de catalogus, terwijl voor de 787-8 voor 229,5 miljoen dollar betaald moet worden.