Vakbonden VNC en FNV Cabine zijn ‘woest en verbaasd’ over het feit dat KLM een uur loon heeft ingehouden bij medewerkers die hebben meegedaan aan de werkonderbreking van 15 september. Dat laten beide bonden weten.
Teleurgesteld
De grootste vakbond voor het cabinepersoneel, VNC, die de actie destijds organiseerde, stelt ‘woest’ te zijn over de maatregel van KLM. “De VNC is hier niet alleen woest over maar is ook enorm teleurgesteld in de KLM directie,’ aldus de bond.
Sanctie
FNV Cabine zegt zeer verbaasd te zijn over de maatregel van KLM. “KLM heeft de bonden hierover niet geïnformeerd. Tijdens het (reguliere, red.) overleg liet KLM weten dat de inhouding moet worden gezien als een sanctie voor de veroorzaakte overlast voor KLM en haar passagiers”, zegt FNV. “Een ordinaire strafmaatregel dus.” De bond spreekt van een ‘beschamend dieptepunt’ in de cao-discussie.
Zaken
KLM bevestigt de maatregel en stelt op voorhand aan de medewerkers te hebben laten weten dat het bedrijf loon zou inhouden, zo laat een woordvoerder desgevraagd weten. “Dit is vooraf gecommuniceerd en gebruikelijk bij dit soort zaken,” aldus KLM. “ Voorafgaand aan de werkonderbrekingen zijn medewerkers hierover geïnformeerd.”
Jurist
De VNC hoopt dat KLM nog terugkomt op het besluit. Anders betaalt de bond de werknemers het uur alsnog -netto- uit. Ook roepen zij de hulp van een jurist in die moet uitzoeken of wat KLM heeft gedaan rechtmatig is. KLM en de vakbonden zijn al maanden aan het steggelen over een nieuwe cao voor het cabinepersoneel.
Regels
Beide bonden hebben het personeel, bij wijze van actie, opgeroepen zich strikt aan de cao-regels te houden. Medio september riep VNC het cabinepersoneel op het werk te onderbreken.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

