Qantas neemt mogelijk minder Boeing 787’s af dan gepland, maar heeft nog wel interesse in de 787-10. De Australische maatschappij heeft in totaal acht toestellen besteld, 15 in optie staan en voor 30 orderrechten zekergesteld. Eerder deze maand kwam de eerste 787-9. Doordat de Dreamliner niet meer op binnenlandse routes wordt ingezet, zijn er waarschijnlijk minder nodig in de vloot. Dit meldt Australian Business Traveller.
Binnenland
In eerste instantie, toen de order in 2005 werd geplaatst, zou de Airbus A330 op binnenlandse routes worden vervangen door de B787. Inmiddels is bekend dat Boeing werkt aan een nieuw middelgroot verkeersvliegtuig, de 797. CEO Alan Joyce legde uit dat dit type qua formaat beter past op de binnenlandse routes. Ook de huidige A330 is volgens hem iets te groot.
Genoeg
“Dit worden fantastische vliegtuigen en ik denk dat we er een groot aantal van nemen, maar ik denk niet dat we ze allemaal nodig hebben,” aldus Qantas International CEO Gareth Evans. De topman legt uit dat acht voor Qantas plus elf voor zustermaatschappij Jetstar, met nog eens 45 toestellen meer dan genoeg is. Het netwerk van 787-bestemming wordt de komende jaren uitgebreid. Onder meer een directe verbinding tussen Perth en Parijs staat in de planning.
Ook de Boeing 737 MAX of de Airbus A320neo, waarnaar Qantas al met interesse heeft gekeken, kan op de Australische routes naar verwachting goed worden ingezet.