KLMNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol Airport

KLM zwaait Fokker nu echt uit

Na er weken zo niet maanden naartoe te hebben geleefd, nam KLM zondag op gepaste -en onbedoeld ook verrassende- wijze afscheid van een stukje Nederlandse historie. Na net geen 100 jaar trouwe dienst, werden de laatste vier Fokker-70’s uit de KLM-vloot uitgezwaaid.

Vaarwel
Onder andere ceo Pieter Elbers, de voormalige èn de huidige topman van Cityhopper, Boet Kreiken en Warner Rootliep, piloten, crew en genodigden waren op Schiphol-Oost om de toestellen vaarwel te zeggen.

Ingewikkeld
“Het werd tijd om ze te vervangen,” zegt Elbers tegen Up in the Sky, op de vraag waarom de Fokkers de 100 jaar net niet konden volmaken. Het werd 97 jaar. “Een paar jaar geleden hebben we het proces om ze te vervangen ingezet met de aanschaf van de Embraer. Dat is een ontzettend ingewikkeld traject en dat moet je goed doen. Dat is belangrijker dan die mijlpaal van 100 jaar te halen.”

Iconisch
“Ze hebben bij ons nog 21 jaar gevlogen na het faillissement van Fokker en negen jaar na de aanschaf van de eerste Embraer,” vult Kreiken aan. De Fokkers zijn er gefaseerd uitgegaan, eerst de 50’s, toen de 100’s en nu de 70’s. “Tot recent hadden we er nog zeven,” zegt Elbers. “Nu nemen we afscheid van de laatste vier.” Waarmee weer een iconisch vliegtuig de KLM-vloot verlaat.

Pieter Elbers, rechts en Boet Kreiken bij het Fokker monument

747
Elbers verzekert de liefhebbers dat de Boeing 747 in ieder geval nog even blijft. “Die verdwijnt niet in de komende twee of drie jaar.” De 777’s, 787’s en wellicht de A350 moeten die op termijn gaan vervangen. “Die laatste staan voor KLM in het orderboek vanaf 2020.”

Marge
De KLM-topman stelt dat het feit dat de Fokkers weliswaar geen 100 jaar, maar toch wel heel lang bij KLM hebben gevlogen, vooral te maken heeft met financiële uitdagingen. “Vier jaar geleden investeerden we 1 miljoen euro per dag, nu is dat ruim 2 miljoen euro en de ambitie is om naar 3 miljoen euro per dag te gaan.” De timing daarvan hangt volgens Elbers af van de ontwikkeling van de marge.

Watersaluut
Over timing gesproken. Op Schiphol-Oost werd ter gelegenheid van het afscheid van de Fokker ook een monument onthuld. Net voordat dit zou gebeuren -en de KLM-top en genodigden al bij het monument stonden- besloot de brandweer iedereen te trakteren op een watersaluut.

Betreurt
Schiphol laat in een reactie weten dat was afgesproken het momument een ‘doop’ te geven door de brandweer. “Zoals gebruikelijk is bij speciale gelegenheden in de luchtvaart. De ongunstige wind en het te grote voertuig zorgden er helaas voor dat de gasten nat werden. Dit was zeker niet de bedoeling en Schiphol betreurt dat dit gebeurd is.”

Oer-Hollands
Na deze ongevraagde flinke douche, liet God ook nog een traantje, maar kon het monument daadwerkelijk onthuld worden: een Fokker-staart, van de PH-KZW. Eén van de meer dan 160 Fokkers die door KLM in de loop van de 97 jaar zijn besteld en gevlogen. “Een oer-Hollands product. De Fokker 70 en 100 zijn meer dan 20.000 keer de aarde om gevlogen,” aldus Kreiken.

Landden
De vier laatste Fokkers vertrokken tegen half 11 achter elkaar vanaf de Oostbaan naar het Britse Norwich. Waar de PH-KZU, PH-KZS, PH-KZL en de PH-KZB voor het middaguur landden, na hun laatste KLM-vlucht.

Tags

Eva Schouten en Joeri van Ormondt

Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Joeri is hoofdredacteur bij Up. Regelmatig werken ze samen aan artikelen/projecten.

Gerelateerde artikelen

Back to top button