De Boeing 747 verliest met rap tempo terrein in de luchtvaart. United heeft zaterdag de laatste passagiersvlucht met de 747 naar Europa uitgevoerd. En op 7 november is de allerlaatste vlucht gepland. Ook voor Delta Air Lines is de 747 bijna verleden tijd. Eind dit jaar valt het doek voor de Delta-747.
Tijdperk
Meer maatschappijen volgen de komende jaren. Een passende gelegenheid om op een rij te zetten wat op dit moment de grootste gebruikers van de 747 zijn. Ondanks dat veel maatschappijen afscheid nemen van de Jumbojet, zijn er ook airlines die juist de nieuwe 747-8 in gebruik nemen. Daarnaast wordt de 747-400F nog veelvuldig ingezet door met name vrachtmaatschappijen, zoals Atlas Air, Kalitta Air en Cargolux. Het 747-tijdperk is nog niet ten einde.
British Airways
De laatste passagiersvlucht voor de 747 van KLM vindt in 2020 plaats. British Airways, de maatschappij met de meeste Jumbojets, heeft nog geen concrete plannen voor de uitfasering van het type. Verwacht wordt dat de 747 daar in ieder geval nog tot 2023 in gebruik blijft.
In de onderstaande top 10 zijn alleen de 747-400’s bestemd voor passagiersvervoer opgenomen.
01. British Airways: 36 Boeing 747-400’s
02. KLM: 15 Boeing 747-400’s, waarvan 11 Boeing 747-400M’s
03. Lufthansa: 13 Boeing 747-400’s*
04. Qantas: 10 Boeing 747-400, waarvan 6 Boeing 747-400ER’s
05. Thai Airways: 10 Boeing 747-400’s
06. Rossiya Airlines: 9 Boeing 747-400’s
07. Virgin Atlantic: 8 Boeing 747-400’s
08. Saudia: 7 Boeing 747-400’s
09. Delta Air Lines: 6 Boeing 747-400’s
10. United Airlines: 6 Boeing 747-400’s
*Lufthansa heeft voor passagiersvervoer ook de 747-8 in dienst en is met 19 toestellen de grootste gebruiker.