Frequente reizigerKLMNieuwsNL nieuws

Air France-KLM voert nieuwe toeslag in

Op tickets van Air France, KLM en HOP! die worden geboekt via een reisagent, geldt met ingang van 1 april een toeslag van 11 euro per enkele reis. Dat maakte Air France-KLM vrijdag bekend.

GDS
Het gaat om een zogenoemde Distribution Surcharge, die geldt op alle boekingen die gedaan worden via een Global Distribution System (GDS), waar reisbureaus mee werken. Air France-KLM volgt hiermee de Lufthansa Groep en British Airways (BA) en Iberia.

Balie
Voor tickets die direct worden geboekt bij de luchtvaartmaatschappijen, via de website, telefonisch of aan de balie, geldt de toeslag niet. Volgens Toon Balm, vice president sales & services van KLM, is het bedrag van 11 euro niet willekeurig gekozen. “Dat is het verschil aan kosten voor ons tussen een boeking die gemaakt wordt via GDS of direct.”

Producten
Bij Lufthansa is de toeslag 16 euro, bij BA en Iberia 8 pond (circa 9 euro). Het invoeren van de toeslag, wat Lufthansa ruim twee jaar geleden al deed en BA en Iberia met ingang van deze week, valt bij Air France-KLM gelijk met de introductie van de New Distribution Capability (NDC). Kort gezegd: een nieuwe manier om de producten, zoals een bepaalde stoel of maaltijd, te presenteren. De NDC is ontwikkeld door IATA.

Verleiden
De introductie van de toeslag is voor de maatschappijen zeker niet alleen een manier om kosten terug te verdienen die gepaard gaan met boekingen via derden. Het is vooral ook een manier om de klant te verleiden direct bij de maatschappij te boeken en die zo beter te leren kennen. “Dat is super belangrijk,” zegt Balm van KLM. “Je weet dan veel beter wat de klant wil en je kunt je product daarop afstemmen.”

Transavia
Op 1 april moet ook een speciale site van Air France-KLM voor reisagenten in de lucht zijn. Als zij de zakenreis of vakantie voor hun klanten via die portal boeken, geldt de toeslag niet. Voor ticktes van Transavia wordt de surcharge sowieso niet ingevoerd, die worden al veel meer direct geboekt.

Waarde
Brancheorganisatie ANVR was al op de hoogte van het feit dat ook Air France-KLM de toeslag zou invoeren. “De slag om de klant is nu al een paar jaar aan de gang. Het is aan de reisagenten om te bewijzen dat ze toegevoegde waarde hebben en zeker voor zakenreizen blijft dat zo,” zegt directeur Frank Oostdam.

Omslachtig
Dat KLM met een speciale portal komt voor reisagenten, vindt hij goed nieuws. Lufthansa deed dat in eerste instantie niet. “KLM heeft toegezegd met een oplossing te komen, waardoor de reisagenten buiten het GDS om kunnen boeken. Dat is weliswaar omslachtig, maar het is positief dat ze met een oplossing komen.”

Tags

Gerelateerde artikelen

Back to top button