Oktober 2017
Full service | long haul | Businessclass| Stoel 7A
Waardering:
Over
Turkish Airlines, de nationale maatschapij van Turkije en Star Alliance-lid, vliegt op meer dan 110 landen. Geen andere airline vliegt op zoveel landen en ook qua bestemmingen is het de vierde maatschappij ter wereld. Voor verre bestemmingen, gezien vanaf hun hub Istanbul, vliegt de maatschappij veelal met Airbus A330-toestellen. In de afgelopen acht jaar heeft Turkish een flink aantal Boeing 777’s aan haar vloot toegevoeg. Up vliegt op uitnodiging mee in zo’n triple seven 300-ER, van Istanbul naar Hongkong.
Lounge
Turkish Airlines beweert dat hun Istanbul Lounge groter is dan sommige vliegvelden. Je kunt er dan ook eindeloos tijd doorbrengen in de zithoekjes, privé-slaapkamers, douches, bioscoopzaal en rond de biljardtafel of uitgebreide warme- en saladebuffetten. In Europa hebben wij nog geen lounge gevonden die ruimer en verfijnder was dan die in Istanbul.
Aan boord
Turkish is consequent met het aan boord laten gaan van verschillende groepen reizigers. Aangezien er vandaag geen passagiers met beperkte mobiliteit meevliegen, kunnen businesspassagiers als eerste aan boord. Een vriendelijke steward, omgeven door rustige Turkse muziek en verse bloemen in een bloembak in de wand, begroet iedereen bij de deur. Direct links van die deur staan 4 rijen business, rechts bevinden zich rij 5 tot en met 7. De economyklasse begint op rij 8.
De business bestaat uit 49 stoelen en staat opgesteld in 2-3-2. Dat is vrij opmerkelijk want de meeste maatschappijen hebben immers geen middenstoel meer in hun nieuwere businessproducten. Full-flat en directe toegang tot gangpad is de toekomst. De stoel zelf zit prettig, heeft een stopcontact (weliswaar verstopt in het donker), een USB-oplader en eenvoudige bediening. Op de zitting ligt een dekentje, kussen en schoenenzak met slippers klaar. Onder de middenconsole en onder het voeteneind zitten ruime opbergvakken; erg handig. Bovendien is het voeteinde vrij, je voeten hoeven niet in een krappe uitsparing te liggen zoals in sommige andere stoelen. Het beeldscherm hangt in een verticale wand boven het voetenbankje en is groot en helder genoeg.
De cabine is verder erg overzichtelijk en in rustiek antraciet en crêmewit met hier en daar een rood accent. Het is opvallend schoon, alsof het toestel net uit de fabriek komt rollen. Opvallend ruim zijn de toiletten, die beschikken bovendien over een zitje en grote, vierkante wastafel met zeep en handlotion van Molton Brown. Als decoratie groeien er twee klimop-planten.
Welkom
Al gauw komt een stewardess met drankjes door de cabine. Hoewel je ongetwijfeld om een alcoholisch drankje kunt vragen, staan er op de dienbladen limonades van citroen en mint, verse jus d’orange, water en een rood vruchtensapje. Direct daarna komt ze terug om zich voor te stellen. Zeynep en haar ‘vrienden’ zijn op elk moment beschikbaar voor ons. Een paar minuten later komt ze nogmaals terug, ditmaal met een amenity kit in een etui van Furla, een pen, een selectie aan internationale kranten én een leren etui waarin de noise cancelling koptelefoon in zit. Het rode tape met ‘Aircraft use only’ verklapt de kwaliteit van de Denon koptelefoon.
Dinerservice
Nog voor het opstijgen komt ook de onboard chef langs, een man met witte sloot en koksmuts. Hij deelt de menukaarten uit: een drankkaart, wijnkaart, dinerkaart in de vorm van een tulp én een ontbijtkaart. Op die laatste kun je aankruisen waar je zin in hebt als de zon opkomt. De keuze is in drie talen (Engels, Turks en Chinees) en uitgebreid. De Turken zijn gek op voorgerechten en aan boord krijg je dan ook tot drie voorgerechten (Turkse mezze, tartaar van zalm én een soep). De hoofdgerechten hebben ook een lokale twist: de aubergine is gevuld met stukjes lamsvlees en gegrilde pepers.
Ook de drankkaart heeft een aantal Turkse drankjes, zoals ayran (soort karnemelk), zelfgemaakte limonade van mint, warme chocolademelk met dadelstroop en natuurlijk Turkse koffie. Op de wijnkaart staan 9 wijnen, waaronder 3 Turkse. De champagne is van G.H. Mumm. Naast raki, zure kersenlikeur en Efes-bier, is er ook ruim keuze uit whisk(e)ys (Schots, Chivas Regal, Glenlivet en Jim Bean), gin, cognac en wodka.
Passagiers die opblijven voor de maaltijdservice krijgen allereerst een warm doekje, gevolgd door een tafelkleed, schaaltje met noten (hazel, amandel en pistache) en een glas champagne. Die wordt, net als andere wijnen, in hetzelfde soort glas geserveerd als water. De maaltijden worden op vaste momenten geserveerd.
Het diner wordt in gedekte dienbladen uitgeserveerd. Daarop staat links een porseleinen plateau met olijfolie, roomboter, chilipepervlokken en gedroogde oregano. Én een peper & zout-setje, in poppenhuisformaat waarin magneetjes zitten die het netjes laten plakken op het porselein. Het brood wordt rondgebracht en ligt in een katoenen zakje, dat weer in een porseleinen schaaltje zit, fantastisch. Een bijzondere aanvulling is het kaarsje in een vierkanten zakje met de tekst ‘diner met kaarslicht boven de wolken’. Geweldig!
Zowel het arsenaal aan voorgerechten als de gegrilde zalm zijn simpelweg zeer smaakvol. En zodra alle lege borden zijn opgehaald, verschijnen twee trolleys in het gangpad, afgeladen met uitnodigende nagerechten. Uit een buffet van chocolademousse, chocoladeparfait, kaasjes, soesjes, mango-pannacotta en chocolademousse, vers fruit en Turkse thee is het lastig kiezen.
Verbinding & entertainment
Star Alliance goldleden en business-passagiers kunnen onbeperkt gratis gebruik maken van draadloos internet aan boord. Bovendien is er live-tv en een GSM-netwerk voor sms-berichten. Het internet, dat je met je achternaam en stoelnummer of frequentflyernummer kunt activeren, is snel genoeg om mee te emailen maar niet snel genoeg om een film mee te kijken. Dat hoeft ook niet, want het entertainmentsysteem aan boord is razendsnel, intuitief en biedt enorm veel keus in series, films en muziek. Het is zowel te bedienen met de handset als via het scherm zelf.
Slapen
Op verzoek maakt de crew de bedden op. Dat opmaken bestaat uit een stoelhoes om de zetel, een deken én extra kussen. Dat kussen is zacht en groot genoeg, net als het dekbedje. Het bed is weliswaar lang genoeg, maar wat aan de smalle kant en daar kom je achter wanneer je wilt draaien. Het houdt niet over.
Ontbijt
Als sfeermaker staan tijdens het ontbijt de kaarsjes weer op de stoelen. Het ontbijt komt weer op gedekte bladen en wederom pakt Turkish uit met de voorgerechten. Stukjes kaas, een honingraat, tomatenspread, worteljam, boerenboter, stukjes fruit, olijven, tomatenschijfjes en broodjes. De brioche en de simit (de donut met sesamzaadjes) zijn helaas zo hard als de stoelleuning. En hoewel er een vegetarische maaltijd was gevraagd, lag er een plak kalkoen over het bord, ook een kleine misser. Als hoofdgerecht is de keus tussen een omelet en een Turkse optie: een opgerolde pannenkoek van bladerdeeg met kaas. Voortreffelijk.
Wanneer de steward het dienblad wegneemt raadt hij een specialiteit aan. “Als u wilt, kan ik Turkse koffie voor u maken. Wederom zonder suiker?” En wanneer hij terugkomt, legt hij direct uit hoe het protocol is: “Eerst de mond spoelen met water, dan langzaam wat koffie drinken, het kopje half leegdrinken, nog wat water en tenslotte het Turks fruit.” Van de sterke smaak houdt misschien niet iedereen, maar dat je hoog boven de wolken een lokale koffie kunt krijgen is natuurlijk fantastisch.
Conclusie
De bemanning maakte het verschil op deze vlucht. Ondanks dat de vertrektijd ruim na middernacht lag, waren ze uiterst kundig, attent, vriendelijk en behulpzaam. Om de paar minuten kwamen ze bij iedereen langs om te controleren of alles in orde was. De keus aan maaltijden en dranken was uitgebreid en het smaakt subliem. Het nadeel is de middenstoel in de 777, al kun je die ontwijken door voor vertrek online een stoel uit te kiezen.
Op ons Youtube kanaal staan veel meer Flight Review Video’s.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

