fbpx
AirlinesFrequente reizigersKLMNaast het nieuwsNL NieuwsProfessional

“KLM piloot moet zwijgen over ‘aerotoxic syndroom’”

Volgens het onderzoeksprogramma Zembla heeft oud-piloot van KLM Willem Felderhof een zwijgcontract moeten ondertekenen over zijn gezondheidsklachten door de giftige dampen aan boord van een vliegtuig. In een reactie zegt KLM dat de schikking bedoeld is om een voortslepende discussie te sluiten.

Zwijgcontract
Felderhof heeft bij het beëindigen van zijn carrière bij KLM een contract moeten ondertekenen met uitgebreide zwijgclasules, hij mag niet praten over “zijn mening, zijn visie en de feiten met betrekking tot de luchtkwaliteit in KLM-vliegtuigen in verband met zijn gezondheidsklachten, de arbeidsomstandigheden en het ‘aerotoxic syndroom’”, aldus Zembla die het contract in handen zegt te hebben.

Terugbetalen
Als Felderhof wel met zijn informatie naar buiten komt moet hij zijn ontslagvergoeding van 300.000 euro terugbetalen. Ook als ‘derden’ zich over hem uitlaten moet hij deze vergoeding terugbetalen.

Aerotoxisch syndroom
De niet erkende ziekte ‘aerotoxisch syndroom’ zou voorkomen bij piloten, cabinepersoneel en passagiers die veel met het vliegtuig reizen. De klachten bestaan uit hoofdpijn, verlammingsverschijnselen, evenwichtsstoornissen, geheugenproblemen en trillende handen. Deze klachten zijn vergelijkbaar met vergiftiging door organofosfaten, giftige stoffen die in motorolie voorkomen.

KLM
De maatschappij zegt in een reactie: “De kwaliteit van cabinelucht is een industrie-brede verantwoordelijkheid. KLM neemt dit onderwerp zeer serieus. Daarom volgen wij met betrekking tot dit onderwerp, net als andere luchtvaartmaatschappijen, het beleid van de luchtvaartautoriteiten, zoals het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T). EASA concludeert in haar meest recente onderzoek dat de kwaliteit van de cabinelucht gelijk of zelfs beter is dan in het gemiddelde klaslokaal of kantoor. En het Nederlands centrum voor beroepsziekten (NCVB) heeft de conclusie getrokken dat er geen sprake is van een beroepsziekte door blootstelling aan TCP.”

Serieus
Volgens de reactie van KLM worden alle gezondheidsklachten van werknemers serieus genomen en wordt er onderzoek gedaan naar de oorzaak van de klachten. Ook heeft KLM door TNO diverse onderzoeken laten uitvoeren naar TCP-blootstelling aan boord en op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij sluit de reactie af met: “KLM heeft geen enkele intentie om dit dossier in de doofpot te stoppen. Een schikking is bedoeld om een voortslepende discussie met een werknemer te sluiten. Het is in veel organisaties gebruikelijk om in een beëindigingovereenkomst met een werknemer een geheimhoudingsbeding op te nemen”.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button