fbpx
IncidentenKLMNieuwsNL Nieuws

Romppaneel KLM 777 liet los door verkeerde schroeven

Het incident met de Boeing 777-200ER van KLM, die op 23 september dit jaar een romppaneel verloor boven Japan, werd veroorzaakt door het gebruik van verkeerde schroeven. Dit blijkt uit een voorlopig onderzoek van de Japanse luchtvaartautoriteiten.

Voorlopig
Een woordvoerder van KLM bevestigt aan Up in the Sky dat dit de voorlopige conclusie betreft. “Het onderzoek loopt nog en er is nog geen definitieve oorzaak aan te wijzen. Het Japanse onderzoek stelt dat er enkele verkeerde schroeven zijn gebruikt.” Zodra er meer duidelijk is komt KLM met een verklaring, laat de woordvoerder weten.

Auto
De Boeing verloor het rompdeel kort na vertrek vanuit Osaka, op een vlieghoogte van zo’n 2.500 meter. Het toestel was met 321 personen aan boord vertrokken als vlucht KL868 naar Amsterdam. Het paneel van ongeveer zestig centimeter bij een meter en een gewicht van ruim vier kilogram beschadigde een rijdende auto. Niemand raakte daarbij gewond. Het toestel is later alsnog, zonder problemen, naar Amsterdam gevlogen.

Fairing
Het verloren paneel is een zogenaamde ‘piece of fairing’, een deel om gaten en ruimtes tussen de vliegtuigonderdelen op te vullen, zodat het toestel meer aerodynamisch is.

Haal deze 1:150 B747-400 KLM nu in huis!

Bestel dit schitterende schaalmodel van the Queen of the Skies, nu voor slechts €89,95. Het model weegt ruim 1,8kg en is 47cm lang, een ware blikvanger.

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeerde Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in de luchtvaartoperatie. Henk heeft als doel om een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomst van deze branche.

Gerelateerde artikelen

Back to top button