Het incident met de Boeing 777-200ER van KLM, die op 23 september dit jaar een romppaneel verloor boven Japan, werd veroorzaakt door het gebruik van verkeerde schroeven. Dit blijkt uit een voorlopig onderzoek van de Japanse luchtvaartautoriteiten.
Voorlopig
Een woordvoerder van KLM bevestigt aan Up in the Sky dat dit de voorlopige conclusie betreft. “Het onderzoek loopt nog en er is nog geen definitieve oorzaak aan te wijzen. Het Japanse onderzoek stelt dat er enkele verkeerde schroeven zijn gebruikt.” Zodra er meer duidelijk is komt KLM met een verklaring, laat de woordvoerder weten.
Auto
De Boeing verloor het rompdeel kort na vertrek vanuit Osaka, op een vlieghoogte van zo’n 2.500 meter. Het toestel was met 321 personen aan boord vertrokken als vlucht KL868 naar Amsterdam. Het paneel van ongeveer zestig centimeter bij een meter en een gewicht van ruim vier kilogram beschadigde een rijdende auto. Niemand raakte daarbij gewond. Het toestel is later alsnog, zonder problemen, naar Amsterdam gevlogen.
Fairing
Het verloren paneel is een zogenaamde ‘piece of fairing’, een deel om gaten en ruimtes tussen de vliegtuigonderdelen op te vullen, zodat het toestel meer aerodynamisch is.
KLM Boeing 777-200 (PH-BQC) #KL868 exp inflight skin panel separation during climb-out over Osaka City, Japan https://t.co/Yw5qjEhid0 pic.twitter.com/1ydQsTvAZy
— JACDEC (@JacdecNew) September 24, 2017
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!