Schiphol heeft dertien nieuwe brandweerwagens besteld, volgens de luchthaven behoren de zogenoemde crashtenders tot de grootste en snelste brandweerwagens van Nederland. Het gaat om een investering van 20 miljoen euro.
A380
Dankzij de inzet van dit type materieel, mogen grote toestellen zoals de Boeing 747 en de Airbus 380 op Schiphol landen. Ook Rotterdam The Hague Airport en Lelystad krijgen nieuwe blusvoertuigen, van een iets kleiner type, zo laat Schiphol weten.
Hoeveelheid
De nieuwe wagens moeten de huidige vloot vervangen, omdat die na vijftien jaar dienst, aan het eind van de levensduur zit. Omdat bluswerk op een luchthaven een specialistische aangelegenheid is, hebben de crashtenders bijzondere eigenschappen. Zo kunnen de wagens blussen terwijl ze rijden en kunnen ze enorme hoeveelheden blusmiddel in korte tijd spuien.
Snel
“Ruim 250 kilo poeder, 13.000 liter water en 1.600 liter schuim,” aldus Schiphol. De nieuwe voertuigen wegen dan ook heel wat, meer dan 48.000 kilo per stuk. Ze zijn 14 meter lang en 3,20 meter breed. Bovendien zijn ze voor brandweerwagenbegrippen snel; in 23 seconden gaan ze vanuit stilstand naar 80 kilometer per uur. “En zijn ze overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse.”
Pieren
Door de specifieke ligging van Schiphol, met veel gras en akkers op het terrein, worden de wagens ook uitgerust met speciale banden “en technische hoogstandjes”. Daarmee wordt de terreinvaardigheid vergroot. Omdat ze overal op de luchthaven inzetbaar moeten zijn, hebben ze een hoogte van 3,80 meter, zodat ze ook onder de pieren door kunnen.
Mist
Bij de eisen aan de nieuwe voertuigen is verder rekening gehouden met het Hollandse weer. Schiphol: “Geavanceerde techniek stelt de brandweerlieden in staat om tijdens slechte weersomstandigheden zoals mist, regen of sneeuw op een veilige wijze door het veld te rijden met behulp van een geavanceerde navigatiesysteem en infraroodcamera’s.”
Waterscherm
De crashtenders, die eind 2018 op Schiphol moeten staan, kunnen ook branden blussen in een vliegtuig. Ze kunnen de romp van het toestel doorboren en daar een zogenoemde waterscherm aanleggen. “En hierdoor een overleefbare situatie voor passagiers creëren, een brand in een cargodek of op een andere locatie blussen.”