De oudste A380 uit de vloot van Singapore Airlines maakt volgende week een enkele reis naar Frankrijk. Het toestel wordt opgeslagen op de luchthaven van Tarbes, meldt persbureau Bloomberg.
Het vliegtuig was de derde A380 die Airbus bouwde en het eerste toestel dat commercieel ingezet werd. Singapore Airlines voerde de eerste vlucht uit in 2007. Doordat de leaseovereenkomst afloopt, gaat het toestel nu terug naar leasemaatschappij Dr. Peters.
Tweedehands
De leasemaatschappij is in gesprek met potentiĆ«le nieuwe klanten om de A380 zo een tweede leven te geven. Eerder liet het bedrijf al weten dat er twee opties zijn; een nieuwe klant of sloop van de A380’s. Voorlopig wordt het toestel gestald bij Tarmac Aerosave in het Franse Tarbes.
HiFly
Nieuwe klanten hebben zich nog niet gemeld voor de toestellen. Veel maatschappijen kiezen voor zuinigere vliegtuigen met twee motoren. De Portugese leasemaatschappij HiFly neemt twee A380’s in gebruik, maar of dat tweedehands toestellen zijn, is niet duidelijk.
Motoren
Een maatschappij die de A380 wil hebben, moet bij een motorleverancier nog wel vier motoren regelen. De motoren die nu nog onder het toestel hangen, gaan terug naar bouwer Rolls-Royce. De motorbouwer verhuurt de motoren volgens Bloomberg weer aan andere maatschappijen.
Vervanging
Singapore Airlines neemt de komende maanden afscheid van de vijf oudste A380’s in de vloot. De toestellen zijn eigendom van leasemaatschappijen Dr. Peters en Doric. Voor de vijf oude A380’s krijgt de Singaporese maatschappij vijf nieuwe terug. Die toestellen worden nog door Airbus geleverd.
Tweede toestel
De tweede A380 van Singapore Airlines wordt volgens Bloomberg ook binnen korte tijd overgebracht naar Frankrijk. Het toestel is al sinds 1 september niet meer ingezet, blijkt uit data van Flightradar24.