Schiphol is op zoek naar aannemers die de D- en E-pier volledig zullen vernieuwen. In 2019/2020 moet er een jaar lang aan gewerkt worden.
D-Pier
De D-pier is als eerst aan de beurt. In het eerste kwartaal van 2019 beginnen de werkzaamheden die ruim een jaar duren. De oplevering is gepland in het tweede kwartaal van 2020, net voor de drukste periode van de zomer. De hele pier gaat op de schop.
Slopen
Eerst wordt er gesloopt; van het plafondsysteem tot de vloertegels, alles moet eruit. Daarna wordt er weer opgebouwd. Er wordt vervolgens gewerkt aan de klimaatbeheersing, camerasystemen, elektra, bewegwijzering, brandinstallaties en meer.
E-Pier
Een woordvoerster van Schiphol zegt tegen Up dat de luchthaven nu verkent of de E-Pier versneld aangepakt kan worden. De oorspronkelijk planning was dat de pier in 2022 klaar zou zijn. Als het lukt wordt dat ook het tweede kwartaal van 2020.
Vier pieren
Als de E-pier versneld is opgeleverd heeft Schiphol in drie jaar vier pieren met samen 81 gates een facelift gegeven. Afgelopen mei was de G-Pier voor het overgrote deel klaar. Volgens projectleider Martijn Hoogenboezem begint nu het echte werk. In totaal wordt 70.000 vierkante meter vernieuwd. Jaarlijks maken ruim 18 miljoen passagiers van de vier pieren gebruik.
Ruimte
Dankzij de invoering van centrale security op Schiphol is het sinds 2015 niet meer nodig om veiligheidscontroles aan de gates te doen. Daardoor is veel ruimte vrijgekomen op de pieren D tot en met G. Schiphol grijpt dit aan om ze opnieuw in te richten en te voorzien van extra voorzieningen. Er komt 1.700 vierkante meter horeca en winkels bij.