De onderhandelingen tussen Norwegian en de Russische luchtvaartautoriteiten over overvliegrechten hebben niets opgeleverd. Norwegian mag nog steeds niet over Rusland vliegen. Dat bevestigt Norwegian desgevraagd aan Up in the Sky.
1956
Norwegian en de Russische luchtvaartautoriteiten hebben vorige week onderhandeld om een oude overeenkomst tussen Scandinavië en de Sovjet Unie uit 1956 te herzien. In die overeenkomst is vastgelegd dat er vanuit Denemarken, Zweden en Noorwegen slechts 1 vliegtuigmaatschappij over Rusland heen mag vliegen. De plek wordt ingevuld door Scandinavian Airlines. De onderhandelingen zijn dus niet succesvol gebleken.
Overvliegen
In een verklaring aan Up stelt het bedrijf: “Het verkrijgen van de Russische overvliegrechten over de Siberische corridor zal een topprioriteit blijven, zodat we kunnen uitbreiden in Noordoost-Azië.” Norwegian wil de rechten graag omdat het vliegbedrijf nu om moet vliegen tussen Scandinavië en de Aziatische bestemmingen.
Chicago
Normaal gesproken zijn overvliegrechten geen probleem. Het is namelijk geregeld in de conventie van Chicago. Rusland heeft het bijbehorende verdrag echter nooit getekend, dus deze rechten moeten worden verkregen door middel van onderhandelingen; bilaterale overeenkomsten. Norwegian zegt het openen van routes naar Russische steden ook te overwegen als de maatschappij het Russische luchtruim in mag.
Russische rechten
Onlangs kwamen de Russische overvliegrechten ook in het nieuws. Toen dreigde het land KLM te weren uit haar luchtruim als vergelding voor het kwijtraken van slots op Schiphol van het Russische AirBridgeCargo (ABC). KLM sloot toen snel een codesharedeal met ABC om problemen te voorkomen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!