Seth Kaplan & Jay Shabat | Glory Lost and Found: How Delta climbed from despair to dominance in the post-9/11 era
Hardcover | 445 pagina’s | € 29,99 (paperback € 16,49)
ISBN 978-09-96990-10-3
Uitgeverij Airline Weekly Corp. | 2016
“Goed boek, kan het iedereen aanraden”, zei Pieter Elbers, ceo van KLM, tegen de verslaggevers van Up in the Sky tijdens een interview. Hij legde het op tafel ter illustratie, het boek zag er afgelezen uit. Een aanbeveling van één van de topmannen van de Nederlandse luchtvaartindustrie, beter kan het bijna niet worden.
Het boek Glory Lost and Found van Seth Kaplan en Jay Shabat geeft een beschrijving hoe Delta van winstgevende maatschappij voor nine-eleven afglijdt naar faillissement en vervolgens doorstart. Na de doorstart wordt Delta het powerhouse van weleer. De auteurs beschrijven het tot in het kleinste detail en hebben werkelijk iedereen gesproken die er ook maar iets mee te maken had. Er moet een enore hoeveelheid uitzoek- en interview-werk aan vooraf zijn gegaan. De lezer wordt zodoende meegenomen in afwegingen van de topmannen over voors en tegens, maar ook over plannetjes die mislukken. Zoals een vijandige overnamepoging van US Airways of het debacle met lower-cost dochter Song.
Met name het tweede deel van het boek is interessant, de opbouw van Delta tot de geldmachine die het nu is. Het boek loopt tot medio 2014, en neemt dus de joint venture met Virgin nog mee. Mocht het belang van de stap van Air France-KLM, Virgin en Delta samenbrengen in één jv nog niet duidelijk zijn, dan is het dat wel na lezen van het boek.
De auteurs moeten een schat aan informatie gehad hebben. Soms wordt de lezer overspoeld hiermee. Een wat striktere keuze in wat wel en niet te brengen, had de leesbaarheid zeker bevorderd. Veel kleine feitjes doen er niet zo toe, of raken snel vergeten. Af en toe heeft het boek een te hoog ‘kijk ons eens alles weten’ gehalte.
De parallellen met KLM zijn niet van de lucht. Veel Delta-strategieën zijn ook bij KLM doorgevoerd. Zoals bijvoorbeeld dat KLM sinds enige tijd sneller slecht lopende routes sluit en nieuwe routes uitprobeert. Iets wat Delta tot kunst heeft verheven. Of het upgraden van oude toestellen met een nieuwe cabine. Een ander opvallend onderdeel zijn de diverse gevechten met de pilotenvakbond om kosten te drukken en zo te overleven. Het boek zet nauwgezet uiteen hoe groot het effect van de salarissen op de totale balans is.
Glory lost and found is een zeer aan te bevelen boek, met name het tweede deel. Af en toe verzandt het in feitjes opsommen, maar door de band genomen is het interessante literatuur voor eenieder die wat meer van het management achter Delta in het bijzonder en de luchtvaart in het algemeen wil weten. We sluiten ons dan graag aan bij de aanbeveling van Elbers.
[bol_product_links block_id=”bol_5a157ff5cabe7_selected-products” products=”9200000054172952,9200000053770647″ name=”Glory lost and found” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]