De nieuwe B797 is aangekondigd. Dat is vreemd, want meestal wordt er een ‘7X7’ aangekondigd, en dan wordt het middelste cijfertje later ingevuld. Maar dat kan nu niet, want de getallen van één tot negen zijn op! Bedenk ik me nu. Alleen de ‘9’ was nog over.
Ben trouwens niet zo heel nieuwsgierig naar die nieuwe. Want zelfs zonder dat ik een artists impression had gezien kon ik al vertellen dat het een volledig cilindrische buis gaat worden. Met twee motoren (vier is voorgoed uit de mode), die aan de vleugels zitten (blijkt toch het meest praktisch).
Wèl hoge poten (want diameter van de primary fan wordt elk jaar één centimeter groter, en een te laag toestel (73), dat zal Boeing niet nòg een keer overkomen).
De elevator zal geen T-tail worden (geeft gedonder met hoge invalshoeken), niet cruciform (uit de mode), en geen canard (want dat is Frans en dat gaat uiteindelijk altijd fout). Nee, het wordt een gewoon een patsboem dertien-in-een-dozijn staartvlak, waar niet eens een aparte naam voor is.
Géén V-staart. Wel jammer en raar, want zo’n staart heeft toch 33% minder frontaal oppervlak, en ook 33% minder interferentieweerstand en tipwervel. En een béétje computer kan de pitch en de yaw prachtig combineren. Bovendien: V-tails look great on the platform. De PR-afdeling van Boeing zou er ook erg blij mee zijn. Want elke airline zou zo’n elegante V-staart willen hebben, denk ik. Voor in de reclame-campagne. Kijk ‘s hoe modèrn wij zijn!
Helemaal elektrisch wordt de B797 ongetwijfeld. De-icing, neuswielsturing, remmen, flappen. Daar is het succes van de B787 namelijk op gebaseerd. ‘Elektrisch’ = schoon, makkelijk, licht. En zeer, zeer in de mode. Heeft Boeing heel erg slim gezien, back in 2003. De rijksambtenaren van Airbus sloffen er sindsdien een beetje beduusd achteraan.
Blijft over de vraag: wordt-ie van plastic? Niet een beetje plastik-erìg, zoals elk vliegtuig tegenwoordig. Nee, helemaal plastic, à la de B787? Met van die in Italië afgebakken pleerollen uit de Grote Autoclaaf? Gaan ze dat weer doen? Weenie, en kan er ook niks over vinden. Mmmmm. Blijft er toch nog wat te raden over.
Goof Bakker / [email protected]