In de jarenlange discussie rond het selectiviteitsbeleid op het Schiphol, struikelden partijen altijd over het begrip leisure- of vakantiebestemming. Want wat definieert nu een echte vakantiebestemming? Het nieuwe ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is eruit.
In gesprekken met de sector over de zogeheten verkeersverdelingsregel Amsterdam-Lelystad, om maatschappijen te dwingen Schiphol te verruilen voor Lelystad Airport, speelde de discussie weer op. Het ministerie heeft nu vier criteria opgesteld waar een vakantiebestemming aan moet voldoen.
1. De afstand van de bestemming vanaf Schiphol ligt tussen de 700 en 4.000 kilometer: voor de maximale afstand van 4.000 kilometer is gekozen omdat intercontinentale vluchten vanwege hun bijdrage aan de hubfunctie van Schiphol, in Amsterdam moeten blijven. Verder is de baan op Lelystad te kort voor toestellen die deze afstand kunnen behappen. De minimale afstand van 700 kilometer is ingegeven doordat onderzoek volgens het ministerie uitwijst dat vakantievierders voor een afstand van tussen de 600 en 800 kilometer niet vaak het vliegtuig pakken; zakenreizigers daarentegen wel.
2. Minder dan 10 procent van de passagiers stapte de afgelopen vijf jaar over op de bestemming: een belangrijk criterium, stelt het ministerie. Want de transferpassagier is belangrijk voor Schiphol met zijn kleine thuismarkt. Een aandeel overstappers van 10 procent is volgens het ministerie het minimum om een voor airlines rendabele (inter)continentale bestemming te bedienen, opgebouwd uit verschillende -dunne- feedervluchten. Bovendien leent Lelystad zich volgens het ministerie uitstekend voor bestemmingsverkeer.
3. Het is geen hoofdstad van een land: een uitzondering wordt gemaakt voor hoofdsteden. Verbindingen tussen Schiphol en hoofdsteden zijn belangrijk vanuit economisch, politiek en cultureel oogpunt.
4. Meer dan tien vliegbewegingen per bestemming per jaar: er wordt een minimale frequentie toegepast. Bij bestemmingen die minder dan tien keer per jaar worden aangevlogen, gaat het om incidentele vluchten.
Het ministerie benadrukt dat alle criteria gelijkwaardig worden toegepast bij alle bestemmingen en ongeacht welke maatschappij de bestemming bedient.