De failliete Britse carrier Monarch blijft juridisch gezien een luchtvaartmaatschappij. Dit heeft het Britse High Court of Justice woensdag bepaald. Curator KPMG mag door deze uitspraak de landingsrechten van Monarch verkopen.
KPMG wil de landingsrechten op Londen Gatwick verkopen aan andere luchtvaartmaatschappijen, die meer vluchten willen uitvoeren op de drukke Londense luchthaven. Begin november oordeelde het Britse Divisional Court dat KPMG de landingsrechten niet mocht verkopen omdat de failliete carrier er geen recht op had. De slots zouden daardoor terugvloeien in de slotpool, waar de slotcoördinator ze weer kan toewijzen.
Theorie
Het Divisional Court stelde in de uitspraak dat er slechts een theoretische kans bestaat dat Monarch nog als airline terugkomt. De maatschappij heeft geen vliegtuigen meer, geen actieve piloten en geen actieve licentie, oordeelde de rechter. De claim van KPMG dat Monarch op basis van het verleden recht zou hebben op de slots, wees de rechter van de hand.
Historisch
Luchtvaartmaatschappijen kunnen aanspraak maken op ‘historische’ slots als ze in het voorgaande gebruiksjaar tachtig procent van alle vluchten op tijd uitgevoerd zijn. Het Divisional Court stelde dat Monarch dat niet gedaan had.
Toewijzing
KPMG ging tegen de uitspraak in beroep en kreeg gelijk van het High Court of Justice. De rechter oordeelt dat slotcoördinator ACL “wettelijk gezien de toewijzing [van slots, red] niet mag vertragen”. ACL moet de slots direct toewijzen aan Monarch.
Airline
Het High Court besluit het vonnis met een duidelijke uitspraak over de positie van Monarch. “In onze optiek blijft Monarch een airline en heeft het recht op de slots die het claimde”.
Interesse
Welke airline er nu met de slots vandoor gaat, lijkt vooral af te hangen van wie de dikste portemonnee heeft en het meeste wil betalen voor de slots. Onder andere Norwegian en IAG gaven eerder al aan interesse te hebben in de slots. Volgens The Financial Times zitten ook easyJet en Wizz Air op het vinkentouw voor de landingsrechten.