Ryanair dreigt cabinepersoneel te straffen als er aan boord van een vlucht te weinig verkocht wordt. Dit schrijft The Guardian op basis van interne Ryanair-documenten.
Het businessmodel van de Ierse low-cost carrier leunt sterk op de verkopen aan boord; het afgelopen jaar brachten deze ‘ancillary revenues’ 1,6 miljard euro op. Volgens The Guardian wordt het cabinepersoneel erop afgerekend als ze te weinig verkopen.
Onacceptabel
De krant citeert uit brieven die gestuurd zijn vanuit recruitment bedrijven die personeel leveren aan Ryanair. “Deze prestatie is onacceptabel, het is duidelijk dat je je werk niet doet aan boord”, zou in één van de brieven staan.
Producten
In de brief staan tien producten die niet voldoende verkocht zouden zijn. Het gaat onder andere om drankjes, kraskaarten en cosmetica. Ook zou cabin crew kritiek krijgen als ze minder dan vijftig euro aan producten verkopen.
Oproepbasis
De crew krijgt volgens The Guardian te horen dat de verkoop aan boord nauwlettend in de gaten gehouden wordt. Medewerkers die te weinig verkopen, kunnen op korte termijn worden opgeroepen om in te vallen op vluchten.