Vliegmaatschappijen uit het Verenigd Koninkrijk verliezen mogelijk hun Europese vliegrechten na de Brexit. Dit blijkt uit een uitgelekt document over de gevolgen van de Brexit, dat de Financial Times heeft ingezien. De hoofdboodschap is dat Brussel weinig ruimte ziet om afspraken te maken als het VK uit de Europese interne markt stapt.
Open Skies
Na de Brexit maakt het VK geen deel meer uit van het Europese “Open Skies” verdrag, waarmee de rechten voor vluchten tussen lidstaten zijn geregeld. Uit het document blijkt dat Britse luchtvaartmaatschappijen automatisch de vliegrechten in Europa verliezen, als het VK uit de EU stapt.
Het document beschrijft verder: “Alle rechten, verplichtingen en voordelen vervallen. Geen verkeersrechten – einde van markttoegang; eigendoms- en controlevoorschriften – beperkingen van derde landen treden in werking; einde van wederzijdse erkenning van certificaten; einde deelname aan Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). Vliegvrijheden worden verleend bij internationale overeenkomst. Wat niet uitdrukkelijk is overeengekomen, is verboden.”
KLM
In het rapport staat ook dat het niet mogelijk is terug te vallen op oude bilaterale overeenkomsten. Vandaar dat gesteld wordt dat als er geen nieuwe overeenkomst komt dat veel Britse vluchten niet meer uitgevoerd kunnen worden. Strikt genomen betekent dit dat bij het uitblijven van een luchtvaartakkoord, veel Britse vliegtuigen aan de grond moeten blijven. Andersom geldt dat dan ook. Europese maatschappijen, zoals KLM, kunnen bij het uitblijven van een akkoord niet naar het VK vliegen.
Niet bezorgd
De Britse minister van transport Chris Grayling is nog niet bezorgd. “Denkt iemand dat als de Spaanse hotelboekingen teruglopen, dat land moeilijk zal doen over de rechten die het VK krijgt?” Volgens hem blijft het VK na de onderhandelingen bovendien lid van de EASA.
Plan
Onderhandelaars van beide kampen bereiden zich voor op de zware onderhandelingen rond de nieuwe relatie tussen de EU en het VK. Volgens de Europese Commissie is er maar beperkte ruimte om een functionerend luchtvaartplan, waar het VK op hoopt, uit te werken.
Oplossingen
Het rapport beschrijft in grote lijnen drie post-Brexit oplossingen. Een optie is het volledig open houden van de markt. Hiervoor moeten Brussel en het VK het volledig eens worden omtrent de luchtvaartrechten. Optie twee is het gedeeltelijk voldoen aan de Europese regelgeving, met als eis dat alle vluchten van Britse maatschappij uitsluitend vertrekken of landen in het Verenigd Koninkrijk. Optie drie houdt een overeenkomst in vergelijkbaar met de constructie waarmee Amerikaanse en Canadese maatschappijen naar Europa vliegen.
AOC
Verschillende maatschappijen hebben al stappen ondernomen om een vluchtstaking voor te zijn. EasyJet richtte een Europese maatschappij op om vluchten naar de EU veilig te stellen en Wizz Air zette voet aan de grond in Groot-Brittannië met een Air Operater’s Certificate. Mogelijk heeft de Brexit ook gevolgen voor maatschappijen buiten het VK. Tot dusver zien maatschappijen als Lufthansa en Air France juist kans om terrein van Ryanair en easyJet te winnen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!