Vakbond FNV Cabine stelt dat hardere acties bij KLM onvermijdelijk zijn, nu KLM na bijna twee maanden nog niet is ingegaan op de eis om de cabinebezetting weer op het oude niveau te brengen.
Overwerk
Sinds 1 oktober voeren beide cabinebonden bij KLM, FNV en de VNC, al ‘zachte’ actie door niet in te gaan op zogenoemde motiveringsverzoeken. Daarbij wijken de medewerkers niet af van de cao en gaan bijvoorbeeld niet in op verzoeken tot overwerk.
Beweging
“Als het aan FNV Cabine ligt gaan we over tot hardere acties. Niet omdat we graag harde acties voeren, maar wel om KLM in beweging te krijgen. De -1 CA maatregel moet van tafel en vervolgens moet er een fatsoenlijke cao komen,” aldus de vakbond. KLM voerde de zogenoemde -1 CA-maatregel iets meer dan een jaar geleden in.
Mislukt
Met ingang van het winterseizoen vorig jaar deelt de maatschappij op 40 procent van de intercontinentale vluchten een cabinemedewerker minder in. KLM deed dit nadat herhaalde pogingen om tot een cao te komen voor het cabinepersoneel mislukten. In die cao zouden afspraken gemaakt moeten worden in het kader van bezuinigingsprogramma Perform 2020.
Vruchteloos
De laatste cao voor het cabinepersoneel van KLM heeft een looptijd tot 1 april 2016. Sindsdien is er gesteggeld over een pensioenkwestie en toen die was opgelost, werd de -1CA maatregel inzet van de discussie om überhaupt te praten over een nieuwe cao. Tussentijds is al eens gestaakt, zijn rechtszaken gevoerd en is vruchteloos onderhandeld.
Verantwoordelijkheid
Volgens de grootste cabinebond, de VNC, is het tijd dat KLM met een nieuw cao-voorstel komt. Eerder werd het eindbod van KLM door beide vakbonden afgewezen en haalde KLM dat van tafel. “Normaliter kom je als werkgever na het intrekken van je afgewezen eindbod met een nieuw voorstel. KLM is de vragende partij en zij moet haar verantwoordelijkheid hierin nemen,” stelt de VNC.
Miljoenen
Volgens de VNC kost het KLM “vele miljoenen” dat de medewerkers niet meer ingaan op verzoeken tot overwerk. Als gevolg daarvan zou KLM te maken hebben met “een flink aantal vertragingen / annuleringen en problemen in de operatie”. VNC: “Hiermee wordt het een principekwestie van KLM waarbij geld blijkbaar geen rol speelt.”
Acties
FNV Cabine heeft KLM voor het weekeind een brief gestuurd met een nieuw ultimatum, zonder daarbij een datum te noemen. De bond wil, net als de VNC dat de -1CA onvoorwaardelijk wordt ingetrokken. “Het uitblijven van enige beweging van KLM op onze eis, maakt dat de stap naar zwaardere acties onvermijdelijk wordt.” Dat kan volgens de bond alleen voorkomen worden, als KLM alsnog ingaat op de eis.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

