China Eastern wil samen met Delta Air Lines van de nieuwe luchthaven van Beijing een succesvolle hub maken. Daarmee hoopt de maatschappij beter bestand te zijn tegen de concurrentie van China Southern en Air China. Hierover schrijft South Morning China Post.
Eastern hoopt te mee te kunnen liften op de ervaring die Delta op hub Hartsfield-Jackson in Atlanta heeft opgedaan.
Verhuizen
De nieuwe luchthaven Beijing Daxing, een van de grootste ter wereld, moet vanaf 2019 airlines overnemen van het huidige Capital Airport in de hoofdstad. Momenteel hebben de nationale airlines een eigen thuisbasis op Beijing Capital (Air China), Guangzhou (China Southern) en Shanghai (China Eastern). In de nieuwe situatie gaan Eastern en Southern met elkaar de concurrentie aan op dezelfde luchthaven. Air China blijft op het bestaande Capital.
Opleving
Op Daxing hoopt China Eastern transfer-passagiers aan te trekken en daarmee te groeien. Wong Hong, China-president van Delta vertelde de krant: “Met de nieuwe infrastructuurontwikkelingen krijgt China Eastern een grote opleving, en ze kunnen daar vliegtuigen stationeren en een omvangrijk netwerk uitbouwen.”
“We zien dit als een zeer sterke tweede hub die we ontwikkelen. We hebben veel ervaring met het ontwikkelen van hubs in de Verenigde Staten, dus met die ervaring, in samenwerking met China Eastern, zijn we zo enthousiast om met hen samen te werken en een markt als Beijing uit te breiden.”
SkyTeam
Zowel China Eastern als China Southern zijn net als Delta lid van de SkyTeam-alliantie. Delta heeft een aandeel van iets meer dan 3,5 procent in Eastern. Delta en Eastern zijn gezamenlijk aandeelhouder van Air France-KLM. Naar verwachting worden circa 80 procent van de passagiers op het nieuwe vliegveld door de Chinese SkyTeam-maatschappijen vervoerd.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

