Komende winter verhoogt Lufthansa de capaciteit met 700.000 extra stoelen op binnenlandse vluchten in Duitsland, zo meldt de maatschappij. Dit doen ze om het gat dat airberlin heeft achtergelaten te vullen.
Vraag
De vraag naar binnenlandse vluchten bij Lufthansa is flink gestegen nadat airberlin failliet is gegaan. Tussen september van dit jaar en maart volgend jaar verhoogt de airline de capaciteit met 25 procent. Op sommige routes zelfs met 60 procent. Deze verhoging zorgt ervoor dat 45 procent van de routes die airberlin vloog weer met dezelfde frequentie gevlogen worden.
747
Vooral de route tussen Frankfurt en Berlin-Tegel is zeer in trek en zet Lufthansa daar een Boeing 747-400 voor in. Met de jumbojet wordt nog tot in de eerste drie weken van december gevlogen. Daarna zou de route met een Airbus A321 gevlogen worden waarin er ruimte is voor 200 passagiers.
Drukte
Om aan de vraag te voldoen in de drukke oktobermaand zet Lufthansa op binnenlandse routes vliegtuigen in die normaal voor intercontinentale vluchten gebruikt worden. Vanuit Berlijn-Tegel worden met zes Airbus A340-600’s naar München gevlogen en met drie A340-400’s naar Frankfurt. Swiss vliegt met zes A330’s tussen Berlijn-Tegel en Zürich en Austrian Airlines zet een Boeing 777 in naar Wenen. In totaal worden er 100 extra vluchten ingezet om aan de vraag van de passagiers te voldoen.
Inzet
Om al deze vluchten mogelijk te maken heeft Lufthansa verschillende acties moeten ondernemen. Ze wet-leasen een aantal toestellen bij andere luchtvaartmaatschappijen, zetten reservetoestellen in, schrappen vluchten op minder bereisde routes en zetten nieuwe toestellen in.