Op de vliegbasis Eielson, Alaska voert een F-35A de komende weken taxitesten uit met een remparachute. Noorse F-35’s zullen standaard worden uitgerust met een remparachute. Een vereiste voor het Noorse certificatieprogramma is dat de chute wordt getest onder winterse omstandigheden.
Bijdrage
De Nederlandse F-35’s krijgen wel een chutebehuizing, maar worden vooralsnog niet allemaal uitgevoerd met een remparachute. Nederland draagt wel bij aan het ontwikkelingsprogramma. Vorig jaar sloten Noorwegen en Nederland een overeenkomst, dat Nederland bijna 10 miljoen euro aan Noorwegen betaalt als bijdrage aan de ontwikkelkosten.
Testprogramma
De testen worden uitgevoerd door testvliegers van de USAF en de Noorse luchtmacht. Begin volgend jaar volgt het tweede deel van het testprogramma in Alaska. Dan zal de F-35 ook landen met de chute op een besneeuwde baan. Eerder dit jaar werden al testen uitgevoerd met de remparachute op de F-35 op de vliegbasis Edwards. Toen werden landingstesten uitgevoerd onder droge en natte omstandigheden.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

